Van datamanagement tot cyber threat ​​hunting: wat kunnen we verwachten in 2020?

Abonneer je gratis op Techzine!

Een aantal van de technologische onderwerpen die het afgelopen jaar al veelbesproken waren – denk aan big data, cyber threat hunting, IoT, 5G en het personaliseren van de customer experience – zullen ook in het nieuwe jaar de gesprekken beheersen. Mede doordat bedrijven overgaan tot actie en op zoek gaan naar rendement van hun strategische investeringen.

Bij Riverbed Technology hebben we de nodige tijd besteed aan het voeren van gesprekken met klanten en het verkrijgen van inzichten van onze eigen experts om enkele voorspellingen te formuleren. Dit is wat wij verwachten te zien in 2020.

Tijd van ‘data hamsteren’ is voorbij

De sterke opkomst van cloud computing en de daarmee gepaard gaande uitbreiding van mogelijkheden voor dataopslag is een tweesnijdend zwaard voor organisaties die gek zijn op ‘data hamsteren’. Organisaties realiseren zich dat data een waarde vertegenwoordigen, maar ook een grote last kunnen zijn. Het risico van inbreuk op privacygevoelige data houdt een substantieel gevaar in voor de bedrijfsresultaten, helemaal met nieuwe regelgeving op het gebied van de privacybescherming van consumenten. Organisaties zullen daarom een evaluatie maken van de data die ze hebben verzameld. Hierbij zullen ze beoordelen welke data werkelijk bijdragen aan het verbeteren van de prestaties en de rest zullen ze verwijderen, omdat het bewaren van klantdata zonder duidelijk doel een te groot risico met zich meebrengt.

Organisaties gaan op cyberjacht

In 2020 zien we een toename van het aantal advanced persistent threats, ofwel geavanceerde cyberaanvallen die systematisch en over een langere periode worden uitgevoerd, vaak georkestreerd door ervaren hackers. Dit zijn de hacks die de meeste schade toebrengen. En als een bedrijf geen proactieve maatregelen heeft genomen voor het detecteren van bedreigingen, komt het er pas achter dat een aanval is uitgevoerd nadat de schade is aangericht.

Netwerken groeien sterk in omvang. Daardoor zijn ze net als het Romeinse Rijk: groot, uitgestrekt en moeilijk te verdedigen. Het opwerpen van een ‘muur’, of firewall, om zich tegen aanvallen te verdedigen, levert niet het gehoopte resultaat, omdat bij geavanceerde aanvallen meerdere middelen worden ingezet om de scheuren in die muren aan te vallen.

De beste manier om dit soort bedreigingen te bestrijden, is door op ‘cyber threat hunting’ te gaan. Cyberjacht is een proces dat draait om het proactief en iteratief detecteren en isoleren van geavanceerde bedreigingen die in staat zijn om bestaande beveiligingsoplossingen te ontwijken. Naarmate hackers slimmer worden en nieuwe manieren vinden om te infiltreren, zullen organisaties proactief op cyberjacht gaan. Dit is dan als aanvulling op de reactieve maatregelen tegen cyberdreigingen, zoals firewalls, inbraakdetectiesystemen en SIEM-systemen.

Opkomst van edge-applicaties en de noodzaak voor meer inzicht

Distributed cloud wordt het nieuwe datacenter en maakt de edge krachtiger. Naarmate meer organisaties IoT-technologie integreren in hun bedrijfsvoering, zullen zij er vaker voor kiezen om hun applicaties in de edge te laten draaien, omdat alleen deze benadering een garantie biedt voor de hoge prestaties en snelle respons waar zij behoefte aan hebben. Terwijl we aan de vooravond staan van de massale adoptie van IoT – wat binnenkort mogelijk wordt gemaakt door de uitrol van 5G-netwerken – brengt voor organisaties de noodzaak mee om antwoord te vinden op nieuwe uitdagingen op het gebied van inzicht, voortkomend uit het feit dat edge-applicaties terug moeten communiceren met één centraal punt.

Veel aandacht zal in 2020 ook uitgaan naar de beveiliging van dat netwerkverkeer. Het kan niet anders dan dat beveiliging bij veel organisaties boven aan het lijstje staat met voorgenomen investeringen. Het is noodzakelijk dat zij kunnen volgen welke apparaten communiceren met andere apparaten, maar ook dat zij kunnen bepalen of deze deel uitmaken van een gedistribueerde cloudomgeving of dat ze nog altijd data sturen naar een geconsolideerde locatie.

Digitale transformatie zet door

2020 wordt voor digitale transformatie het jaar waarin het echt menens is. De acceptatie van SD-WAN en andere transformerende digitale technologieën is een veel langzamer proces gebleken dan veel leveranciers in de branche hadden verwacht. Waar veel analisten hadden voorspeld dat er een piek zou zijn in de adoptie van deze technologieën in 2018-2019, bleek in werkelijkheid dat veel organisaties niet klaar waren voor werkelijke digitale transformatie of SD-WAN. Zelfs organisaties die deze jaren van start zijn gegaan, realiseerden zich gaandeweg dat je een organisatie en infrastructuur niet van de ene op de andere dag kan omgooien. En dat transformatie voor vele een voortdurende oefening zal zijn. Terwijl 2020 op gang komt, blijft er aandacht voor digitale transformatie, net als voor de adoptie van SD-WAN.

Stijgende consumentenverwachtingen leiden tot consolidatie in de markt

Tegenwoordig heeft iedereen een ongelooflijke honger naar flexibiliteit, om maar zo snel mogelijk het volgende nieuwe te kunnen uitproberen. Of het nu gaat om een app, een nieuw apparaat of een baanbrekende combinatie van software, hardware en services – zodra we het willen, moet dat ook kunnen. Deze ‘amazonification’ van consumentenverwachtingen, waarbij de verwachtingen ver voorbij het niveau gaan van een oplossing in de cloud plaatsen, heeft een ingrijpend effect gehad op de go-to-marketstrategieën van ondernemingen. De winnaars hier zijn de bedrijven die de ervaringen – en resultaten – leveren die hun klanten wensen, met de snelheid die zij eisen. Wie denkt dat zakelijke klanten een uitzondering zijn, heeft het mis. Ook deze klanten zijn – net als wij allemaal – de afgelopen jaren gewend geraakt aan ongelooflijke snelheid en gemak. Niet iedere organisatie zal gelijke tred kunnen houden met het stijgende verwachtingspatroon van klanten, dus hou er rekening mee dat spelers samengaan of simpelweg omvallen.

Gebruikerservaring om de productiviteit te verhogen

Het wegnemen van fricties, zowel intern als in de relatie met klanten, zal in 2020 een belangrijk thema zijn voor slimme organisaties. Werknemers die moeten werken met verouderde tools die een slechte gebruikerservaring bieden, kunnen gefrustreerd raken. Als dit gebeurt, zal dit merkbaar zijn aan hun werk. Tegenwoordig kunnen bedrijven kiezen uit een breed aanbod krachtige, cloudgebaseerde productiviteitstools die het eenvoudig maken om nieuwe klanten aan te sluiten en op te schalen in capaciteit als daar behoefte aan is, zonder dat het nodig is dat vergaand op maat te maken. Voor een potentiële klant is het zo gemakkelijker om snel de stap te zetten van “Ik ben geïnteresseerd in die oplossing” naar “Het was zo eenvoudig om te beginnen”.

Waarom deze voorspellingen ertoe doen

In het algemeen is er in 2020 een sterke drang om meer te halen uit de inzet van technologieën, om deze echt impact te laten hebben op organisaties. Vanuit de markt staan ondernemers onder druk om krachtiger stappen te nemen waar het gaat om security, bescherming van data, upgraden van netwerken en verbeteren van de gebruikerservaring.

Naarmate het nieuwe jaar voortschrijdt, zal het interessant zijn om te zien hoe technologieën van invloed blijven zijn op organisaties.

Dit is een gastbijdrage van Michael Rudrich, Vice President Central Europe, Riverbed Technology. Voor meer informatie over Riverbed, klik op deze link.