3min

Het Amerikaanse GoPro maakt een moeilijke tijd door. Het innovatieve bedrijf bestormde de markt en wist de markt van de actiecamera’s volledig te domineren. Dit resulteerde in een geweldige naamsbekendheid met daarbij een torenhoge winst. Eind 2015 kwam daar een eind aan toen er in het vierde kwartaal een verlies werd gedraaid doordat de vraag achterbleef bij de verwachtingen. Het is een dalende lijn die ook in 2016 heeft doorgezet en veel aandeelhouders lijken het vertrouwen in GoPro inmiddels te verliezen. Waar een aandeel van GoPro zo’n twee jaar geleden nog voor bijna 100 dollar van de hand ging, is het vandaag de dag nog amper 15 dollar waard. Met nieuwe, innovatieve producten hoopt men het toekomstperspectief weer te herstellen.

Innovatie

GoPro lijkt daarmee terug te keren naar de roots en weer vol in te zetten op innovatie. Het bedrijf heeft in de afgelopen jaren een aantal nieuwe actiecamera’s ontwikkeld, maar de verbeteringen waren vaak slechts marginaal. De concurrentie heeft daardoor de kans gekregen om in te lopen op GoPro. In de afgelopen jaren zijn er dan ook steeds meer actiecamera’s op de markt verschenen die, vaak tegen een lagere prijs, relatief een prima kwaliteit en functionaliteit bieden. En om weer duidelijk met kop en schouders boven de concurrentie uit te steken, zal GoPro dus moeten innoveren. En dit hebben ze de afgelopen periode dan ook gedaan. De huidige lijn actiecamera’s en accessoires gaat worden uitgebreid met nieuwe, unieke producten die GoPro weer terug moeten brengen naar de top

1. GoPro Omni

Een eerste stap in de goede richting zou de GoPro Omni kunnen zijn. De Omni is een soort van kubus waarin zes GoPro Hero4 camera’s geplaatst kunnen worden en waarmee vervolgens Virtual Reality opnames gemaakt kunnen worden. Hoewel concurrenten als Nokia en Samsung op het eerste gezicht vergelijkbare producten op de markt hebben gebracht, beschikt de Omni over speciale hardware voor het synchroniseren van de camera’s en wordt de kubus compleet met software voor het bewerken van de beelden geleverd. Het product is hierdoor een stuk completer en eenvoudiger in gebruik, terwijl het bovendien betere beelden oplevert. Of de Omni ook echt een voltreffer zal zijn, zal echter vooral afhangen van het succes van Virtual Reality in het algemeen.

2. GoPro Karma

Daarnaast heeft GoPro hoge verwachten van de GoPro Karma, een cameradrone. De Karma staat al een tijdje in de planning en zou volgens de laatste berichten eind dit jaar moeten verschijnen, nadat een lancering in de zomer van dit jaar werd uitgesteld. Hoewel er nog weinig specifieke informatie over de Karma is vrijgegeven, zou de drone volgens CEO Nick Woodman dankzij zijn functionaliteit veel meer dan alleen een drone zijn. Hoeveel waarheid er in die woorden zit kun je je afvragen, maar het is voor GoPro te hopen dat de woorden van Woodman later dit jaar inderdaad waar blijken te zijn. Er zijn namelijk al een aantal Chinese spelers actief op de markt voor cameradrones en die bieden vrij complete producten tegen redelijke prijzen. Het zal wellicht dus moeilijk worden voor GoPro om te concurreren op deze markt, terwijl dit toch echt een succesvol product moet worden.

3.     GoPro Hero 5

Tot slot komt GoPro natuurlijk ook nog gewoon met een nieuwe actiecamera die de verkoopcijfers van de actiecamera’s weer wat moet opkrikken. De GoPro Hero 5 zal waarschijnlijk tegen het eind van dit jaar, tegelijkertijd met de Karma, worden gelanceerd en GoPro zal ongetwijfeld hopen dat ook deze nieuwe camera een duit in het zakje kan doen. Het is nog niet bekend in hoeverre de Hero 5 een vernieuwende camera zal zijn, maar de eerste signalen lijken in ieder geval goed. Uit uitgelekte beelden (zie bovenstaande video) blijkt dat de achterkant van de camera volledig uit een touchscreen bestaat, terwijl uit afbeeldingen van de handleiding blijkt dat de camera over spraakbesturing beschikt. En vooral dat laatste zou wat ons betreft interessant kunnen zijn, je hebt tijdens het sporten immers maar zelden je handen vrij.