Vorige week vond in Amsterdam het Sibos-event plaats, georganiseerd door SWIFT. Wat zijn zoal de grote topics in deze wereld op het gebied van technologische innovaties in deze wereld? Wij spraken met Conor Colleary van Oracle over welke trends hij ziet en dus ook waar Oracle zich op richt.

Colleary is VP voor Financial Services bij Oracle. Dit is een behoorlijk breed onderdeel van het bedrijf. Het heeft oplossingen voor retail en corporate banking, maar houdt zich bijvoorbeeld ook bezig met financiële criminaliteit, risico’s & finance en verzekeringen.

Realtime betalingen

Als we Colleary vragen wat het grootste thema is tijdens Sibos, hoeft hij daar niet lang over na te denken. Dat is zonder twijfel realtime betalingen. Dat lijkt voor een buitenstaander wellicht niet zo ingewikkeld, maar is het in de praktijk zeker wel. “Binnen landsgrenzen is het inmiddels realiteit, de volgende logische stap is om dit ook over landsgrenzen heen te realiseren”, geeft hij aan. Ga je echter over landsgrenzen heen, dan heb je ook te maken met meerdere variabelen die dit lastig kunnen maken. Betalingen moeten langs meerdere punten in de betaalketen, die er per land een andere werkwijze en regelgeving op nahouden. Denk hierbij aan de verschillende clearinghouses waar een betaling langs moet. Maar uiteraard ook zaken zoals de wisselkoersen en de grote aantallen verschillende banken.

Met in het achterhoofd dat een realtime betaling binnen twintig seconden van de ene op de andere rekening moet staan, zorgt de realiteit die we hierboven schetsen ervoor dat dit erg lastig te bereiken is. Althans, als je het nog allemaal handmatig moet doen. De variabelen die we hierboven beschrijven zullen namelijk niet veranderen. Natuurlijk kunnen ISO-standaarden helpen, en is het binnen de EU iets makkelijker dan erbuiten (vanwege de enkele munteenheid), maar je blijft te maken hebben met clearinghouses, banken en de mensen die er werken. Als we Colleary vragen naar wat we moeten doen om realtime betaling ook over landsgrenzen heen mogelijk te maken, hoeft hij niet lang na te denken: “Automation is het antwoord. Als je dat goed inricht, kun je realtime betalingen over landsgrenzen een realiteit maken.”

We geloven meteen dat automation ervoor kan zorgen dat realtime betalingen ook mogelijk worden over landsgrenzen. Dat is ook gedaan voor de realtime betalingen die binnen landen nu al mogelijk zijn. Over landsgrenzen heen zijn we daar nog wel een eindje vanaf, geeft Colleary aan. Daar is het allemaal complexer, zoals we al vastgesteld hebben. Dat betekent dus ook meer werk om zaken te automatiseren op zo’n manier dat iedereen er tevreden over is en het voldoet aan wet- en regelgeving in de verschillende landen. Daarnaast moet je in dit scenario ook rekening houden met financiële criminaliteit. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je het wegsluizen van crimineel geld eenvoudiger maakt door automation.

Open banking

Een tweede topic waar het in de financiële sector veel over gaat tegenwoordig is open banking. Dit is in principe de invulling die deze sector geeft aan de API-gedreven IT-omgevingen die steeds meer de norm worden op de zakelijke markt. Als voorbeeld van wat Colleary de API-economie noemt geeft hij het embedden van betaalmogelijkheden in ERP-systemen. Dit stelt klanten van banken in staat om rechtstreeks vanuit dat systeem betaling te kunnen doen. Dat is handig voor de klant, want die hoeft niet telkens de omgeving van de bank te openen. Het zorgt er ook voor dat financiële instellingen en klanten meer met elkaar verweven raken. Dat is uiteindelijk weer goed voor die instellingen, want dat betekent dat klanten niet zo snel zullen overstappen. “Het maakt financiële instellingen meer sticky”, in de woorden van Colleary.

Naast het embedden in specifieke systemen, kun je met een API-gedreven benadering ook beter inspelen op eventuele uitdagingen die eraan komen. Je kunt nu immers de data binnenhalen en analyseren. Is het duidelijk dat een klant door omstandigheden een paar taaie maanden tegemoet lijkt te gaan, dan kan een bank ervoor kiezen om preventief meer bestedingsruimte te geven aan de klant.

Conor Colleary, VP Financial Services bij Oracle

Vanuit een breder perspectief betekent open banking vooral ook dat er gekozen wordt voor een consumptiemodel in deze sector. Dat wil zeggen, het wordt steeds eenvoudiger om de diensten van financiële instellingen te consumeren. Alles moet daarnaast ook intuïtief werken en altijd en overal beschikbaar zijn. Met andere woorden, het gaat bij banken steeds meer over de klantbeleving. Dat moet wel, net zoals het cruciaal is dat er steeds meer integratie met en tussen systemen komt.

Bovenstaande klinkt erg mooi, maar hoe gaat het in de praktijk met open banking? “Conceptueel is dit een uitstekend idee, gedreven door vraag en regelgevers, het probleem is echter dat er geen algemene standaard is om toegang tot de diensten te krijgen”, geeft Colleary aan. Dat wil zeggen, verschillende banken hanteren verschillende standaarden. Dat moet eerst opgelost worden. Colleary ziet overigens wel vooruitgang: “Vijf jaar geleden was er niets, nu kunnen we al veel meer doen, onder andere vanwege de nieuwe ISO20022-standaard.” De kans is dus groot dat we de nodige versnelde progressie zullen gaan zien.

Financiële criminaliteit

Het laatste topic dat we met Colleary bespreken is financiële criminaliteit. We haalden het hierboven al even aan toen we ingingen op de uitdagingen voor realtime betalingen over landsgrenzen heen. Als we het hebben over financiële criminaliteit in deze context, gaat het om organisaties en geldstromen van en tussen ‘klanten’ die dingen doen met het geld die niet in de haak zijn. Of er op oneigenlijke wijzen aan gekomen zijn. Om dit soort geldstromen en organisaties op te sporen, moeten financiële instellingen enorme hoeveelheden data analyseren.

Op dit punt heeft deze sector nog wel een inhaalslag te maken, halen we uit de woorden van Colleary. “De grootste uitdaging zijn het aantal false positives”, stelt hij. Dit heeft er vooral mee te maken dat de instellingen vooral rule-based te werk gaan. Een beetje zoals een traditioneel Endpoint Protection (EPP)-pakket met signatures werkt. Je krijgt met een dergelijke rule-based benadering weinig nuttige inzichten, omdat het niet slim genoeg werkt. “Er zijn betere algoritmes nodig”, volgens hem. Dit betekent dus ook dat er gebruikgemaakt moet worden van AI/ML. Niet dat het dan allemaal meteen opgelost is overigens. De relatie tussen alle verschillende componenten binnen complexe transacties is nog altijd niet eenvoudig te begrijpen. Dat maakt het niet eenvoudig om een feilloos KYC-onderzoek te doen bijvoorbeeld.

Ook op dit punt ziet Colleary dat het de goede kant opgaat. De meeste banken maken al gebruik van dit soort moderne middelen, geeft hij aan. Het was voorheen allemaal heel veel handwerk, inmiddels is er veel meer automation en is de accuraatheid ook omhoog gegaan. Oracle zelf heeft een erg sterke propositie op het gebied van het tegengaan van financiële criminaliteit, voegt Colleary nog toe. Hiermee kunnen ze financiële instellingen helpen om de juiste stappen te zetten richting het doel dat ze hebben gesteld op dit vlak.

Uiteindelijk is er natuurlijk ook nog wel een verantwoordelijkheid bij de eindklanten. Die moeten hun huiswerk, oftewel due diligence, vanzelfsprekend ook gewoon doen. Met de snelle globalisering van organisaties tegenwoordig kunnen banken trouwens nog wel helpen. “Een bank zoals ING kan een vestiging hebben in het land waar een nieuwe klant zich bevindt. Die kan dan informatie verstrekken over de potentiële klant”, geef Colleary als voorbeeld. Dit is onderaan de streep ook interessant voor de banken, want op deze manier kunnen ze extra diensten toevoegen aan hun aanbod. Dat maakt ze nog relevanter in de markt.

Explosie aan innovatie houdt aan

Bovenstaande drie thema’s geven aan dat er genoeg gebeurt in de financiële wereld op het gebied van innovatie. De onderliggende systemen en software die gebruikt worden spelen hier vanzelfsprekend een belangrijke rol in. In het algemeen ziet Colleary dat er een zeer sterke groei plaatsvindt binnen de financiële sector. “Dat was niet het geval tijdens de initiële fintech-explosie”, stelt hij. Toen reageerden ze niet accuraat genoeg. Inmiddels werken banken ook veel beter samen met elkaar, geeft hij aan. Dat is ook erg belangrijk. We zijn benieuwd of dit ook snel gaat gebeuren rondom de standaardisering voor initiatieven rondom open banking.

Hoe het ook zij, banken zijn nu een stuk beter bij de les dan een jaar of 5-10 geleden. Dat is goed om te zien. Ze moeten uiteindelijk ook wel natuurlijk. Banken zijn nog altijd van systemisch belang voor organisaties. Dus die eisen ook min of meer dat ze meegaan met de tijd. De financiële crisis van 2008 zorgde ervoor dat het bij banken lange tijd vooral om het beperken van de risico’s ging. Dat lijkt zijn vruchten afgeworpen te hebben. Dat wil zeggen, banken lijken de recente en huidige crises goed te doorstaan, al waren deze natuurlijk wel van een andere orde dan die in 2008. De financiële instellingen zullen zich nu vol moeten richten op het tegengaan van financiële criminaliteit. Denk hierbij aan het snel en accuraat handelen tegen specifieke landen. Financiële instellingen zullen de innovatieagenda de komende jaren dus nog wel goed vol hebben staan.