Veel BN’ers beginnen eraan naarmate ze bekender worden, merchandise. Mokken, dekbedovertrekken, t-shirts, vlaggen, stickers, alles wat je maar kan bedenken met de naam of gezicht van de BN’ers erop. Jan Smit heeft zijn eigen onderbroeken en kledinglijn, Gerard Joling ging ooit zover dat hij zelfs zijn naam verbond aan een vuurwerkpakket.

Daar is eigenlijk niks mis mee, zij verdienen er extra geld mee en zolang je naar ze kan kijken of luisteren zonder dat je die rommel hoeft te kopen, is iedereen blij. Maar sinds gisteren is er een BN’er die een andere richting heeft gekozen en of die richting nou zo positief is, dat vraag ik mij af. Patricia komt met haar eigen online magazine, hierover zegt ze zelf: "Ik kan schrijven, ik kan lezen, ik kan het allemaal", aldus Nu.nl. Maar is dit online magazine wel zo onschuldig als je in 1e instantie zou denken?

Gisteren zag ik op Powned.tv, hun dagelijkse aflevering op Ned 3, dat Patricia Paay haar online magazine heeft gelanceerd, niets mis mee zou je denken, alleen Powned was ook tot de ontdekking gekomen dat het magazine niet helemaal gratis te verkrijgen is, al lijkt dat wel zo.

Als je naar de website surft van haar La Paay magazine, moet je namelijk eerst al je persoonlijke gegevens overhandigen, vervolgens activeren per e-mail en dan zou je het tijdschrift in je e-mailbox moeten ontvangen. Je dient je voornaam, achternaam, geslacht, geboortedatum, telefoonnummer, mobiele nummer, postcode, huisnummer, straatnaam en woonplaats op te geven. Ook moet je akkoord gaan met de spelvoorwaarden en privacy verklaring.

De spelvoorwaarden hebben betrekking op een te winnen gratis Sauna abonnement, maar de privacy statement, daar staan dingen in waar je als consument niet blij van wordt.

"U gaat er expliciet mee akkoord dat iDNA uw persoonsgegevens ook gebruikt om u te informeren over zijn diensten en promoties. Daarnaast geeft u iDNA expliciet toestemming om uw persoonsgegevens te gebruiken om u te benaderen over programma’s, producten, diensten, aanbiedingen of acties van derde partijen die volgens iDNA interessant voor u kunnen zijn. iDNA kan dit doen via e-mail, telefoon, post, mms, sms of soortgelijke elektronische middelen."

Op zich is dit natuurlijk niets nieuws, bijna alle websites gebruiken gegevens van de bezoekers om banners op maat op de website te tonen en in sommige gevallen om reclame per e-mail te sturen. Daar is ook niet zoveel mis mee, heel veel websites maken hier gebruik van zelfs Techzine. In mijn optiek is het zelfs beter om die informatie te gebruiken, want dan zie je tenminste advertenties waar je misschien nog iets aan hebt, beter dan een tampon reclame tonen aan een mannelijk publiek, waar het echter om gaat is dat al die websites gewoon gratis te bezoeken en te lezen zijn, er staan vaak zoals gezegd banners op de website maar dat hoort er bij, net zoals je reclameblokken op televisie en radio hebt. En als je je al registreert op een website, dan kan dat ook zonder gespamt te worden in je mailbox of op je telefoon, mocht je je per ongeluk toch ergens op hebben geabonneerd kan je je vaak direct weer afmelden.

Bij het magazine van Paay werkt dit echter anders, daar MOET je eerst al je gegevens overhandigen en akkoord gaan met een overeenkomst waarin staat dat ze al je gegevens mogen verstrekken aan derde partijen. Daarna ontvang je pas een gratis tijdschrift dat gevuld is door allerlei mensen maar niet zo zeer door Patricia Paay. "Paay zal zelf vooral advies geven aan de redactie van het blad. Daarnaast neemt ze af en toe een interview af en schrijft ze maandelijks een voorwoord", aldus Nu.nl. Het lijkt er dus meer op of ze gewoon haar naam aan een spam magazine heeft verbonden.

Door Powned was ook nog een woordvoerder of iemand van het bedrijf achter het magazine geinterviewed, Quote: "Patricia heeft gewoon geld nodig." Dat is natuurlijk prima te begrijpen, daarvoor werkt ze ook bij RTL maar of dit de manier is om bij te verdienen dat laat ik aan jullie over!

Tot slot kan je je nu al inschrijven maar het eerste nummer verschijnt pas ergens eind dit jaar, dus waarschijnlijk heb je al meer reclame ontvangen en je proberen af te melden, voordat je ooit een magazine te zien krijgt.