‘Handsfree bellen niet veiliger dan handheld’

Abonneer je gratis op Techzine!

Een appje of een inkomend telefoontje van iemand die je al de hele dag probeert te bereiken. Alleen je zit achter het stuur. Jij rijdt de auto en jij moet volledig geconcentreerd zijn op de weg. Er is geen ruimte om op je telefoon te kijken. Dat weet je, dat weten we allemaal maar toch…

Handsfree vs. Handheld?

De cijfers liegen er niet om. Uit onderzoek van Autoverzekering.nl blijkt dat 47 procent van de autobezitters zijn telefoon wel eens gebruikt achter het stuur. Van deze 47 procent belt 12 procent handheld en 35 procent handsfree. Handsfree bellen is volgens de wet niet strafbaar. Desalniettemin wijst onderzoek uit dat het ontzettend gevaarlijk kan zijn.

Uit een studie van de Universiteit van Sussex blijkt dat handsfree bellen net zo gevaarlijk is als handheld bellen. Tijdens het handsfree bellen verleg je in dezelfde mate als bij handheld de concentratie van de weg naar je telefoongesprek.

Als handsfree bellen gevaarlijk is, dan is een gesprek met een bijrijder toch zeker ook gevaarlijk? Niet zozeer, een bijrijder ziet namelijk wat er op de weg gebeurt en kan (wanneer het moet) stil zijn. Zowel de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) als de onderzoekers van de universiteit adviseren dan ook om telefoongebruik volledig uit de auto te verbannen.

Meer ongevallen, hogere premie

In 2016 bracht het Verbond van Verzekeraars naar buiten dat het aantal ongevallen ten opzichte van het jaar daarvoor met 8 procent was toegenomen. Het gevolg van smartphonegebruik achter het stuur, al was dit natuurlijk lastig te bewijzen. Bijna niemand geeft aan dat het ongeval veroorzaakt is door het eigen smartphonegebruik.

Keiharde cijfers ontbreken dus nog in Nederland, maar niet in de VS. Daar blijkt dat 68 procent van de ongelukken veroorzaakt wordt door afleiding waar smartphonegebruik onder valt. Een ander opvallend verhaal komt uit het Midden-Oosten. Na een wereldwijde Blackberry storing nam het aantal ongelukken in Dubai af met 20 procent en in Abu Dhabi zelfs met 40 procent.

Wat betekent dit voor jou? Net als alle andere autobezitters betaal je maandelijks premie voor je autoverzekering. Nu het aantal ongevallen stijgt moeten verzekeraars meer schadeclaims uitkeren. Gevolg hiervan is dat de premies omhoog gaan.

Oplossingen

Veilig Verkeer Nederland stuurde onlangs een brandbrief aan de minister, schokkende reclamespotjes worden ingezet en verzekeraars luiden de noodklok. Allemaal middelen om smartphonegebruik tijdens autorijden te verminderen. Blijkbaar kunnen we de verleiding van onze  smartphone niet weerstaan.

Je telefoon uitzetten zou de beste oplossing zijn, maar gelukkig zijn er nu ook een aantal handige apps die je helpen bij het in toom houden van je smartphoneverslaving. Met de Automodus-app en de SafeDrive-app kun je punten verdienen door je scherm niet aan te raken. De Rij Veilig-app blokkeert alle meldingen van de smartphone die je kunnen afleiden, op het moment dat je harder dan 15 km/u rijdt. De meldingen komen weer binnen als je stilstaat.

Het probleem is bekend en we kennen de gevolgen. Het hoeft maar een keer fout te gaan. Deze apps bieden een oplossing om de verleiding van je smartphone te weerstaan, maar alleen jij kunt ervoor zorgen dat je de telefoon écht niet gebruikt. Autorijden vergt je aandacht dus houd deze bij het rijden.

Deze ingezonden bijdrage is afkomstig van Autoverzekering.nl. Via deze link kun je nog wat meer cijfers uit het onderzoek bekijken.