4min Devices

How to: Modelleren in 3dsmax

Het in elkaar zetten

Nu wordt het tijd om van deze losse objecten een tafeltje te maken. Laat alle objecten weer tevoorschijn komen door ergens rechts te klikken en unhide all te selecteren. We gaan als eerst de poten onder het ronde blad zetten, dit gaat het makkelijkst in de top-viewport. Maak die dus groot. Ik vind de poten nogal groot in vergelijking met het blad dus ik maak de poten iets smaller. Selecteer alle poten en scale ze totdat ze de goede ‘smalte’ hebben.

How to: Modelleren in 3dsmax

De ‘scale’-knop is geselecteerd
Verplaats nu de poten totdat ze mooi onder het ronde blad staan. Let even niet op de andere 2 bladen.

How to: Modelleren in 3dsmax

We houden nu nog 2 poten over, die verplaatsen we precies tot op 2 andere poten die tegenovergesteld van elkaar staan. Op die 2 delen komen de bovenste bladen te rusten. We gaan eens een kijkje nemen in de front-viewport om de hoogte in te stellen. Bij mij staan namelijk de poten op het blad en niet eronder.

How to: Modelleren in 3dsmax

Sleep het tafelblad tot bovenop de poten. Let op dat je het goede blad te pakken hebt! Nu we hier toch zijn kunnen we meteen de twee ‘steunpoten’ iets boven het ronde blad slepen.

How to: Modelleren in 3dsmax

Het Lijkt wel een toren :p
Ik vind dat de poten een beetje te lang zijn dus doormiddel van de scale-knop maak ik ze iets korter, zou je kunnen doen als je wilt.
Wat ik ook meteen doe ik de bovenste steunders korter maken. De ene korter dan de andere anders passen de tafelbladen niet onder elkaar. Scale ze over de y-as.

How to: Modelleren in 3dsmax

Nu verplaatsen we meteen de 2 tafelbladen op goede hoogte. Maak de perspective groot en het begint al op het resultaat te lijken!

How to: Modelleren in 3dsmax

We moeten de tafelbladen bovenop nog even draaien.

How to: Modelleren in 3dsmax

Zet nu in de top-viewport de bladen op hun plek (dus mooi boven de steunders).

How to: Modelleren in 3dsmax

Dit was het modellen, als laatste bespreek ik nog het materiaal.

Materiaal
Druk op de m op je toetsenbord en een mooi venstertje komt tevoorschijn.

How to: Modelleren in 3dsmax

Hiermee worden materialen gemaakt in 3dsmax en op objecten ‘geplakt’. Dit is gewoon een kwestie van veel spelen en je leert het meeste. Ik ga nu alleen het glas voor het blad maken en het metaal voor de poten.

Glas
Selecteer het eerste bolletje en klik op de knop waar standard in staat. Selecteer Architectural. Selecteer onder templates glass->clear. Zo simpel is het nou  Nu kunnen we het grijze hokje van kleur veranderen om het glas wat minder grijsachtig te maken. Dit doen we dus ook.

How to: Modelleren in 3dsmax

De rest laten we staan. Om dit materiaal toe te passen op het tafelblad slepen we het bolletje naar de tafelbladen toe. Doe dit voor elk blad. Dit is het makkelijkste te doen in perspective.

How to: Modelleren in 3dsmax

Metaal
Selecteer het 2e bolletje en maak ook hiervan een architectural. Selecteer nu onder templates metal. De kleur vind ik wel oké en sleep het materiaal naar de poten. Sluit nu de editor en bekijk wat je hebt gemaakt ;)

How to: Modelleren in 3dsmax

Het renderen
Het laatste wat we nu nog gaan doen is een plane onder de tafel maken als tijdelijke vloer. Ga naar top en maak een ‘plane’. Zorg dat hij een stuk groter is dan de tafel.

How to: Modelleren in 3dsmax

In de materiaal editor selecteer je een nieuwe bol en klik je op het grijze vakje naast ambient en maak die wit. Sleep dit materiaal naar de plane. Sluit de editor. Het laatste wat we nu doen is de achtergrondkleur aanpassen zodat er niet op zwart wordt getekend. Dat is namelijk niet zo mooi. Ga naar het rendering-menu; Environment… verander de background-color naar een andere kleur (geen wit/zwart). Ik heb zachtgroen gedaan. Selecteer de perspective en kies een mooie positie uit. Klik nu op de theepot rechts in de toolbar bovenaan. En daar komt je tafel (kan even duren).

How to: Modelleren in 3dsmax

Ik heb in mijn tafel bovenaan nog een mooie vloer gemaakt en met licht geknoeid.

Einde
Ik hoop dat jullie wat geleerd hebben van deze tutorial. Als er nog vragen zijn, pm me dan of vraag het gewoon :) Dit programma kun je gewoon het beste leren door veel te experimenteren! Veel plezier nog!

We bedanken RvD2002 voor het maken van deze tutorial!