2min Devices

How to: Modelleren in 3dsmax

De tafelbladen

We maken eerst het kleinere ronde tafelblad onderop. Dit is de makkelijkste. Maak in de top een cilinder (de maten maken niet zoveel uit, als het maar op een blad lijkt).

How to: Modelleren in 3dsmax

(neem mijn maten over als je zou willen)

Ik heb nu 1 segment in de hoogte omdat we die toch niet willen bewerken en veel sides omdat het rond moet lijken. Dit is eigenlijk alles! Makkelijk toch, verberg ook dit objecten door op hide te klikken.


Nu de twee bovenste bladen. Dit doen we door 1 blad te maken en dat te klonen. We doen dit door weer een cilinder te maken met dezelfde afmetingen + segmenten als de vorige. De maten maken op dit moment niet zoveel uit omdat we op het laatst alles in elkaar zetten en alles aanpassen op elkaar.
Converteer nu deze cilinder naar een editable poly en selecteer de knop met de puntjes (in hetzelfde rijtje als het vorige rode vierkantknopje). Vergroot de top-viewport en zoom in.

How to: Modelleren in 3dsmax


Een mooie ring met puntjes is het resultaat. Omdat het blad niet helemaal rond is maar aan 1 kant als het ware wat ingeschoven is moeten wij hetzelfde gaan doen. Selecteer de puntjes (vertex) die je wilt laten inschuiven.

How to: Modelleren in 3dsmax


Klik nu op de verplaats-knop (bovenaan, als geselecteerd in het screenshot) en sleep de groene pijl bij de cirkel iets (heel klein beetje) naar beneden. Selecteer weer alle puntjes maar nu min de onderste.

How to: Modelleren in 3dsmax

Doe hier hetzelfde en ga zo door totdat je alles hebt gehad. Mijn resultaat:

How to: Modelleren in 3dsmax


Ga nu terug naar alle viewporten en clone dit object als een instance.