4min Devices

How to: Modelleren in 3dsmax

Het maken van de poten

Oké genoeg gekletst, laten we maar eens beginnen met de poten van de tafel. Als je goed kijkt in het eindresultaat zie je dat deze veel weg hebben van een cilinder. Klik de knop Cylinder aan in de rechterbalk. Ga nu naar de top-viewport en sleep wat tot je een mooi (niet al te groot) rondje hebt. Laat nu de muis los, kijk in de perspective viewport en maak hem langer. De exacte maten kan je altijd nog veranderen in het 2e tabblad rechts in de balk.

How to: Modelleren in 3dsmax

Mijn resultaat tot nu toe.

Die van mij lijkt echt nog niet op een poot van een tafel dus we gaan naar het modify-tabblad.

How to: Modelleren in 3dsmax

Het modify-tabblad
Ik heb voor mijn poot als radius 7 genomen en voor height 65. Omdat we later nog het uiteinde van de poot iets dikker willen maken moeten we nu al rekening houden met de segments. Hoe meer segments hoe makkelijker het later is om details te maken. Maar hoe meer segments hoe onoverzichtelijker het wordt. Houd daar rekening mee! Druk maar eens op f4 om de segments te zien van onze cilinder. Je kan wat inzoomen en roteren in de perspective-viewport met de knoppen rechts onder. Verander ook de sides van de cilinder eens. Je ziet hoe minder sides hoe ‘blokkeriger’ de cilinder wordt. Ik neem voor de height 12 segments, voor de cap eentje en de sides 15. Je ziet in het eindresultaat dat de pootjes onderaan (en bovenaan) iets dikker zijn dus wij willen dat ook! Om dit te bereiken gaan we de cilinder eens omtoveren in een object dat normaal te bewerken is. Klik nu rechts op het woordje cylinder onder Modifier List en selecteer editable poly.

How to: Modelleren in 3dsmax


Je ziet niets veranderen aan het voorwerp. Klopt, maar nu kunnen we het wel bewerken! Met editable poly kunnen we straks de segments 1 voor 1 selecteren (of een paar tegelijk) en die apart bewerken. Klik op het rode vierkantje in het onder Selection (rechts) en de laatste onderste 2 rijen met segments.
How to: Modelleren in 3dsmax


Je ziet in mijn screenshot dat ik de hele viewport heb vergroot, dit doe je door op het knopje te klikken dat het meeste rechts onder ligt. Let wel: hij vergroot de geselecteerde viewport! We willen nu dat de geselecteerde segmenten iets naar buiten gaan. Klik op het venstertje naar de knop extrude rechts. Uhm nee, dat is niet het gewenste resultaat nee :) Klik op Local Normal en vul een waarde in van ongeveer 2.2. Klik ok.
How to: Modelleren in 3dsmax

How to: Modelleren in 3dsmax


In het voorbeeld zie je dat ik hetzelfde heb gedaan met het bovenste stukje alleen dan met 1 rij segmenten. Probeer het zelf eens te selecteren (let op dat je de juiste segmenten selecteert!) -> extrude). Ik heb een waarde gebruikt van 0,8.

How to: Modelleren in 3dsmax


Zo deze poot is klaar (er kunnen natuurlijk veel meer details aangebracht worden maar dat doen we even niet). Omdat we 6 stuks nodig hebben (4 poten + 2 tussenstukjes) kopiëren we hem 5 keer als een instance. Kopiëren als een instance heeft als voordeel dat als je iets veranderd aan 1 van de objecten de rest ook meeveranderd. Dus je krijgt 6 keer precies dezelfde objecten. Klik weer op het rode vierkantje zodat het bewerken uitgeschakeld wordt. Klik rechts op het object en klik clone. Selecteer instance en klik ok. Het object is nu gekloond en bevindt zich op precies dezelfde positie als het vorige, vandaar dat je het niet ziet. Doe dit net zolang totdat je 6 objecten hebt. Selecteer alle poten door een kader te slepen door ze.
How to: Modelleren in 3dsmax


Nu wordt alles in het kader geselecteerd. Klik rechts en selecteer hide selection. Boem alles weg. Vrees niet, het is alleen verborgen ;) Ga terug naar alle 4 de viewporten (knopje rechts onder).