VAIO werkt aan terugkeer op internationale markten

VAIO was enkele jaren geleden nog het laptopmerk van Sony, Sony VAIO was een merk dat kwalitatieve laptops leverden. Sony besloot echter het bedrijfsonderdeel te verkopen aan Japanse investeerders omdat de pc-markt in het slop zat en het bedrijf moeite had om er echt geld mee te verdienen. Nu gaat VAIO zelfstandig proberen om internationaal de vleugels uit te slaan.

Na de overname van VAIO door de Japanse investeerders werd besloten om het merk in veel markten te laten verdwijnen. Het merk ging proberen om eerst zijn positie op de Japanse markt te verstevigen, nu is er weer aandacht voor internationale uitbreiding. VAIO kiest ervoor om dit najaar terug te keren op de Amerikaanse en Braziliaanse markt.

VAIO richt zich nog steeds op kwalitatieve producten en niet op goedkope modellen die voor iedereen beschikbaar moeten zijn. VAIO lijkt hoge verwachtingen te hebben van de VAIO Canvas Z, een 12,1 inch tablet met een los toetsenbord, dat niet alleen qua ontwerp indruk maakt maar ook qua specificaties. Zo beschikt de VAIO Canvas Z over een i7-processor, 256GB SSD en 16GB aan werkgeheugen. Het prijskaartje begint echter ook bij 2199 dollar, zo’n 2400 euro inclusief BTW.

Of VAIO ook plannen heeft om terug te keren op de Europese markt is nog onduidelijk, het begint eerste met de Amerikaanse en Braziliaanse markt. Verder zou het bedrijf plannen hebben om het productportfolio uit te breiden met producten buiten de pc-categorie. Zo zou het bedrijf communicatie apparatuur willen maken, wearables, machines voor fabrieksautomatisering en entertainment robots.

Of het bedrijf ook echt succesvol wordt is nog maar de vraag, het marktaandeel van VAIO is wereldwijd minder dan 1 procent, ook in Japan. Toch verwacht, Yoshimi Ota, de CEO van het bedrijf, eind dit jaar nog winstgevend te zijn en in 2017 moet het bedrijf of beursgenoteerd worden of worden verkocht. Daarbij denkt OTA aan bedrijven als Apple, Microsoft of zelfs Sony.