Er wordt veel gesproken over de mogelijke gevolgen van kunstmatige intelligentie en het verdwijnen van banen. Desondanks staan veel werknemers er gewoon voor open om kunstmatige intelligentie te integreren in hun werk. Dat vooral om het makkelijker te maken om alledaagse werkzaamheden uit te voeren.

Dat blijkt uit een onderzoek uitgevoerd door Adobe onder 2.000 werknemers in het Verenigd Koninkrijk. Maar liefst 68 procent bleek er niet zo in te geloven dat hun werk volledig zou verdwijnen door kunstmatige intelligentie of automatiseringen.

AI omarmen

“Het onderzoek laat duidelijk zien dat Engelse kantoormedewerkers er erg voor open staan om geavanceerde technologieën als kunstmatige intelligentie te omarmen als aanvulling op hun werkdag,” aldus Mark Greenaway, die het hoofd van de afdeling Emerging Business is bij Adobe EMEA.

Zo’n zestig procent van de medewerkers die ondervraagd werd, geeft aan te denken dat technologie in de toekomst administratieve taken van mensen overneemt. In lijn daarmee denkt 87 procent dat hun werk de komende jaren drastisch zal veranderen. Dat wil dan weer niet zeggen dat banen gaan verdwijnen; in plaats daarvan zien werknemers technologie als iets positiefs dat kan helpen productiever te zijn en beter te kunnen samenwerken.

“Gezien de vaak sensatiebeluste en inaccurate berichten over AI-technologie en de gevolgen op onze levens, is het belangrijk dat werknemers onthouden dat AI hun levens gemakkelijker kan maken, zodat ze meer tijd hebben om te innoveren en productief te zijn,” vertelde Greenaway verder.

Functies voor AI

Adobe vroeg ook naar de specifieke aanvullingen die mensen graag willen zien op hun werk. 46 procent geeft aan het fijn te zullen vinden als AI hen herinnert aan bepaalde taken. Tegelijk laat 36 procent weten hulp bij onderzoek te willen. Nog eens 30 procent geeft aan AI te willen gebruiken om elektrische documenten te doorzoeken op (nuttige) informatie.

“Ons onderzoek laat zien dat mensen open staan voor verandering, maar ook dat werknemers zelfverzekerd aan de slag willen met nieuwe technologieën. Op dit moment heeft de meerderheid het gevoel niet over de juiste vaardigheden te beschikken om dat te doen, dus moeten bedrijven meer werk verzetten,” concludeert Greenaway.