1 min

Google stopt eind september 2023 met het aanbieden van webanalyse- en testtools Optimize en Optimize 360. De techgigant wil investeren in A/B-tests in Google Analytics 4.

Google Optimize en Optimize 360 zijn tools waarmee bedrijven hun websites kunnen optimaliseren. Denk aan het verhogen van de conversieratio’s van bezoekers en de algemene bezoekerstevredenheid. De tools bieden naast analysemogelijkheden ook functionaliteit voor het aanpassen van onderdelen van websites en het uitvoeren van A/B-tests.

Niet meer van deze tijd

Volgens Google is zijn webanalyse- en testtooling nu zo’n vijf jaar tot volle tevredenheid van eindgebruikers beschikbaar, maar valt er toch nog het één en ander te verbeteren. De techgigant vindt dat de tools nog niet de features en diensten hebben die klanten momenteel nodig hebben voor vooral experimenteel testen.

Google wil daarom meer investeren in oplossingen die voor klanten effectiever zijn. Het betekent dat de techgigant meer testfunctionaliteit in Google Analytics wil inbouwen. In Google Analytics 4 wordt meer in A/B-testen geïnvesteerd. Ook zou de roadmap voor Google Analytics aangeven dat Google Optimize en Optimize 360 hun langste tijd hebben gehad.

Gevolgen voor gebruikers

Google Optimize als Optimize 360 houden per 30 september dit jaar op te functioneren. Klanten kunnen de tool voor hun bestaande personalisatie- en testprojecten nog tot deze datum gebruiken. Daarna functioneren de diensten niet meer.

Google roept gebruikers van beide tools verder op hun historische data voor de einddatum te downloaden. Na 30 september zijn deze gegevens niet meer toegankelijk.