2min

Google houdt zich al enkele jaren bezig met kunstmatige intelligentie en vorig jaar kreeg die technologie een flinke impuls door de overname van DeepMind. Nu heeft het bedrijf bekendgemaakt dat sinds begin dit jaar kunstmatige intelligentie wordt ingezet bij nieuwe zoekopdrachten in de zoekmachine.

Greg Corrado, een senior research scientist bij Google heeft aan Bloomberg laten weten dat de zoekmachine van Google sinds enkele maanden gebruik maakt van kunstmatige intelligentie (AI) om onbekende zoekopdrachten af te handelen. Het gaat daarbij om zoekopdrachten die nog niet eerder zijn voorgekomen, wat neer komt op 15 procent van alle zoekopdrachten.

De technologie die gebruik maakt van kunstmatige intelligentie heet RankBrain. Wat RankBrain doet is de zoekopdracht (tekst) omzetten in wiskundige entiteiten genaamd vectors. Als de zoekopdracht niet eerder is voorgekomen of het onduidelijk is wat de gebruiker precies bedoeld dan wordt er gezocht naar gelijkwaardige vectoren en die verschijnen dan in de zoekresultaten. Dit hele proces vind plaats in duizenden van milliseconden, waardoor de gebruiker hier niets van merkt.

Corrado zei verder dat de volgorde van zoekresultaten wordt gebaseerd op honderden factoren en algoritmes. Hoewel RankBrain pas enkele maanden in gebruik is genomen is het nu al de derde belangrijkste factor in het bepalen van de zoekresultaten, want op één en twee staat zei Corrado helaas niet.

Google is niet het enige bedrijf dat gebruik maakt van kunstmatige intelligentie, ook Facebook en Microsoft maken hier gebruik van. Facebook voor het bepalen van de nieuwsfeed van de gebruiker en Microsoft gebruikt het in de Bing zoekmachine. De bedrijven zijn echter niet heel spraakzaam hoe de technologie precies werkt, maar het is wel duidelijk dat naast alle algoritmes er steeds meer ingezet wordt op kunstmatige intelligentie.