Nadat Amazon-oprichter Jeff Bezos in 2013 de Washington Post overnam, is er nu nog een techmiljardair die een eigen tijdschrift koopt. Marc Benioff, medeoprichter van Salesforce, heeft samen met zijn echtgenote Lynne Time Magazine overgenomen van Meredith Corp. Daarvoor betaalde het echtpaar 190 miljoen dollar.
Dat meldt Adweek vandaag. Volgens het blad gaat het om een persoonlijke aankoop, die niets te maken heeft met de positie van Benioff binnen Salesforce. Het bedrijf levert zakelijke cloudsoftware, wat dan ook vrij weinig te maken heeft met het nieuws waar Time Magazine over schrijft. De Benioffs zullen zich volgens Adweek niet bemoeien met de redactie en het huidige management blijft aan boord.
Zware tijden
De deal omvat overigens enkel Time Magazine en geen van de andere merken die eerder dit jaar door Meredith gekocht werden van het blad. Daaronder vallen bladen als Fortune, Money en Sports Illustrated. In een statement laten de Benioffs weten zich vereerd te voelen om “een van ’s werelds meest belangrijke mediabedrijven en iconische merken” te hebben gekocht.
Het echtpaar laat ook weten zich te zien als curator van het merk. Daarmee lijkt het erop dat de overname vooral plaatsvond omdat het echtpaar waarde hecht aan het tijdschrift. Dat bestaat al sinds 1923 en is al decennia een van de meest toonaangevende bladen op het gebied van nieuwsvoorziening en fotografie. Maar net als zoveel andere tijdschriften en kranten heeft Time Magazine het moeilijk en gaat de concurrentie met de veelal gratis internetdiensten niet helemaal van een leien dakje.
Meer personeel?
De hoop van het management van Time Magazine zal zijn dat de Benioffs eenzelfde beslissing maken als Bezos bij de Washington Post. Waar Bezos zich inderdaad niet bemoeit met de inhoud van de krant, heeft hij wel enkele belangrijke investeringen gedaan in de redactie. Bezos heeft ervoor gezorgd dat de krant weer winstgevend kon worden en waar de meeste kranten tegenwoordig flink bezuinigen, neemt de Post juist meer journalisten aan.