min

Tags in dit artikel

,

Voorlopig zal het nog niet mogelijk zijn om te internetten in de treinen van de NS. Al jaren belooft de NS dat er internet zal komen in de treinen, echter is gister de samenwerking met KPN opgezegd waardoor dit niet meer te realiseren is.

Financiën

Het grootste struikelblok voor de NS en de KPN was dat het bedrijfseconomisch niet haalbaar was om internet te realiseren. Ook vonden ze het project te grootschalig. De NS heeft voornamelijk moeite met de financiële kant van het project. Kosten vielen hoger uit dan begroot en daardoor is er een tekort van tientallen miljoenen. De NS dacht de kosten te kunnen compenseren door middel van reclame, de inkomsten vielen echter tegen.

RTL en Dag zouden voor video-content en tekstberichten zorgen, zij haakte echter net zoals KPN ook af. Bovendien is KPN niet de eerste hardwarefabrikant die de relatie met de NS verbreekt.

Invloed van de Tweede Kamer

Gisteren maakte de NS dit nieuws bekend terwijl er op diezelfde dag nog een kamervraag over gesteld werd. Zo vroeg Diederik Samsom, PvdA-kamerlid, zich af wanneer de NS eindelijk met resultaten kwam met betrekking tot het internet in de treinen. Vandaag kwam hij met de volgende reactie: "NS werkt voor zover ik weet in ieder geval al sinds 2004 aan internet in de trein en het komt maar niet van de grond. Reden te meer om de minister morgen op te roepen NS en spoorbeheerder ProRail onder druk te zetten."

Diederik gaat nu vragen of het rijk een bijdrage wil leveren van vijftien miljoen euro om alsnog het internet in de trein te realiseren. Overige kosten zouden dan betaalt moeten worden door de NS, ProRail en andere commerciële bedrijven.