2min

Tags in dit artikel

, , ,

Zoho maakt tijdens het lokale Zoholics Nederland-evenement bekend verder te willen investeren in de lokale markt. Het bedrijf boekte jaar-op-jaar een omzetgroei van 40 procent en ziet uitbreiding van het team in Nederland als stap om die groei te versnellen.

De versnelling maakt deel uit van wat Zoho aanduidt als de Transnational Localism-strategie. Dit programma neemt zelfvoorzienende lokale gemeenschappen en economieën als uitgangspunt. Daarvoor stelt het bedrijf teams samen die worden geleid door een ervaren Zoho-medewerker met lokale expertise. Het team wil lokale communities optimaal ondersteunen.

Aansturing vanuit Europees hoofdkantoor in Utrecht

In deze strategie lijkt de afgelopen jaren wat verschuiving plaats te hebben gevonden. De aanbieder van CRM-software bestaat nu zo’n 26 jaar, maar zette in 2019 een forse stap in onze regio met de opening van een Europees hoofdkantoor in Utrecht. In 2021 voerde het bedrijf het groeitempo vanuit het hoofdkantoor flink op.

“Nederland en de Benelux blijven strategische kernmarkten voor ons. Er is een schat aan onontdekt groeipotentieel. Ondanks het uitdagende economische klimaat voeren we onze investeringen in de regio op. We bevinden ons in een goede positie om tegenslagen op te vangen en uitdagingen aan te gaan”, aldus Managing Director Zoho Europe Sridhar Iyengar.

De extra investering betekent onder meer dat naar specifieke regio’s in Nederland gekeken wordt. Zoho wil de groei van onderontwikkelde gebieden ondersteunen en daar digitale vaardigheden verbeteren. Hiervoor zoekt het bijvoorbeeld samenwerkingen met scholen op, zoals Fontys. Samen met de hogeschool verzorgt het bedrijf een les over Zoho CRM Plus. Hierbij doen studenten praktijkervaring op en leren ze digitale vaardigheden die ze kunnen gebruiken in hun carrière.

Rol voor partners

Hoewel uitbreiding van lokale teams en ondersteuning van communities centraal staan in de groeistrategie, mag ook het partnernetwerk niet vergeten worden. Het netwerk neemt een sleutelrol in de Benelux-groeistrategie in, helpt bij het afleveren van maatwerk en implementaties en zorgt voor de verkoop van Zoho-software. Het afgelopen jaar lanceerde Zoho dan ook een online trainingsprogramma, om de lokale partners te ondersteunen. Zo kunnen zij de kennis en vaardigheden opdoen voor goede ondersteuning van klanten.

Tip: Zoho introduceert ondersteuningsprogramma voor startups