Digg, een site waarop leden online content kunnen aandragen en waarderen, gaat een systeem invoeren waarbij gebruikers ook kunnen stemmen op de advertenties die de website toont.
Online advertentie kan al sinds het bestaan ervan op kritiek rekenen van internetgebruikers. Het ‘gratis’ karakter van veel websites zorgt er echter voor dat websitebeheerders hun inkomsten uit dit soort advertenties moeten halen. Adverteerders proberen tegelijkertijd hun advertenties zo opvallend mogelijk te maken en houden daar volgens internetgebruikers wel eens te weinig rekening met de gebruiksvriendelijkheid. Er zijn al heel wat dingen bedacht om zowel de bezoeker als een adverteerder op een website tevreden te houden, maar Digg introduceert een totaal nieuwe aanpak.
Het bedrijf test momenteel Digg Ads, een platform waarbij gebruikers van de website kunnen stemmen op advertenties, net zoals dat kan met artikelen. Het systeem werkt kinderlijk eenvoudig. Gebruikers kunnen een advertentie positief of negatief beoordelen. Hoe meer positieve stemmen een advertentie krijgt, hoe vaker de advertentie getoond wordt en hoe minder de adverteerder per view hoeft te betalen. Als een advertentie veel negatieve stemmen krijgt wordt hij minder getoond, maar moet de adverteerder ook meer betalen per view. Voor Digg betekent dat, dat het niet direct hoeft in te leveren qua inkomsten, twee views van tien euro leveren tenslotte net zoveel op als tien views van twee euro.
Zo bepalen bezoekers uiteindelijk welke advertenties wel en niet gewenst zijn op Digg. Het lijkt een gewaagde stap van Digg om adverteerders te laten beoordelen door leden, maar voor adverteerders is het juist interessant om te weten welke advertenties wel en niet worden gewaardeerd op een website, zodat er niet zinloos geld wordt uitgegeven aan advertenties die toch niet aanslaan. Of het systeem gaat werken gaat zal moeten blijken als Digg het de komende maanden gaat uitrollen en testen.