2min

De softwareleverancier krijgt kritiek omdat midden- en kleinbedrijven (mkb’s) zich genoodzaakt voelen om over te stappen op abonnementen.

De Financial Times meldt dat Sage onder vuur ligt van Britse mkb’s. Veel klanten werden onlangs overtuigd om langdurige Sage 50-softwarelicenties te vervangen met maandelijks abonnementen. Sage is het grootste beursgenoteerde technologiebedrijf van het Verenigd Koninkrijk.

“Sage heeft klanten met eenmalige, langdurige softwarelicenties overgehaald naar maandelijkse abonnementen die op lange termijn duurder uitvallen”, schrijft de dagkrant. De maatregel zou nadelig zijn voor mkb’s die op Sage 50 vertrouwen voor hun boekhouding, facturen, bestellingen en belastingbetalingen.

Naar verluidt kregen klanten van Sage te horen dat hun licenties om veiligheidsredenen zouden worden uitgeschakeld als ze de nieuwe voorwaarden weigerden. Volgens de Financial Times maakte Sage het dreigement “ondanks het feit dat er geen specifieke redenen voor zijn in de voorwaarden”.

Verschuiving naar SaaS

De verschuiving naar abonnementen is een initiatief van CEO Steve Hare. Zijn focus op abonnementssoftware maakt deel uit van een plan om meer terugkerende inkomsten te realiseren. Volgens de Financial Times maakt de verschuiving Sage minder afhankelijk van nieuwe klanten die eenmalige aankopen doen.

In het persbericht waarin het nieuwe model wordt aangekondigd beweert Sage dat het zich gewoonweg aansluit bij een dominante trend in de software-industrie. “Veel softwarebedrijven zoals SAP, Adobe en Microsoft hebben al abonnementsmodellen ingevoerd, waarbij meer klanten de voorkeur geven aan het ‘huren’ van software in plaats van het kopen van een langdurige licentie”, aldus het bedrijf.

Bij Sage duren langetermijnlicenties vijftien jaar, zoals bepaald in de voorwaarden. De organisatie zei echter dat klanten per 30 september softwaretoegang zouden verliezen, wat velen aanspoorde om over te stappen op maandelijkse abonnementen en gegevens te behouden.