Apple heeft donderdag aangegeven dat iPhone-applicaties die locatiegegevens alleen gebruiken voor locatie-gebaseerde advertenties geweigerd zullen worden. Een opmerkelijke stap van Apple, die mogelijk te maken heeft met de ambitie om zelf te gaan adverteren.

Het bedrijf verstopte het nieuws in een tip aan ontwikkelaars om bij locatiegegevens gebruik te maken van het ingebouwde Core Location-raamwerk, waarmee ontwikkelaars op een eenvoudige manier van de GPS-functies van iPhones gebruik kunnen maken om de huidige locatie van een gebruiker te achterhalen. Apple wijst er nu echter op dat die functionaliteit alleen gebruikt mag worden om ‘voor de gebruiker belangrijke’ informatie te verschaffen.

"Als je applicatie locatie-gebaseerde informatie gebruikt die bedoeld is om mobiele adverteerders in staat te stellen gerichte advertenties op basis van de locatie weer te geven, dan zal je applicatie afgewezen worden door het App Store Review Team", schrijft Apple. Ontwikkelaars kunnen de applicatie daarna opnieuw indienen, maar Apple maakt nadrukkelijk duidelijk dat de functionaliteit dan niet meer aanwezig mag zijn.

De keuze om locatie-gebaseerde advertenties niet meer toe te staan is waarschijnlijk niet zozeer om de gebruiker te beschermen, maar om Apples toekomstige plannen te beschermen. Afgelopen jaar was Apple erg geïnteresseerd in AdMob, een bedrijf dat zich bezighoudt met mobiel adverteren en ook verantwoordelijk is voor het merendeel van de advertenties op Apples iPhone. Toen Google Apple echter te slim af was en zelf AdMob kocht, nam Apple begin dit jaar Quattro Wireless, een andere speler in deze groeiende markt, over voor 275 miljoen dollar.

Zoals we in het verleden wel gezien hebben zijn Apples overnames niet doelloos. Eind jaren ’90 kocht het bedrijf NeXTSTEP, opgericht door Apple-oprichter Steve Jobs en korte tijd later was het Mac OS X-besturingssysteem geboren. Recenter nog, in 2008, kocht Apple chipfabrikant P.A. Semi en afgelopen maand kondigde het bedrijf aan dat diens multitouch iPad-tablet aangestuurd wordt door een eigen chip, de Apple A4.

Opvallend is ook dat voormalig CEO Andy Miller van Quattro Wireless meteen als Vice President (VP) is aangesteld over een geheel nieuwe afdeling binnen Apple, Mobile Advertising. Eerder deze week nam het bedrijf ook nog twee nieuwe kopstukken voor deze nieuwe afdeling in dienst. Verschillende bronnen melden dat Apple van plan is om met de iPhone en iPad in te gaan spelen op advertenties om ontwikkelaars meer te laten verdienen aan applicaties. Uiteraard spekt dat ook Apples eigen kas.