2min

Atos Origin, een Franse IT-dienstverlener met een jaaromzet van 5 miljard euro en 49.000 werknemers heeft besloten dat vanaf 2014 het personeel niet meer intern met elkaar mag e-mailen. E-mail kost teveel tijd en daarom moeten de werknemers maar gebruik maken van interne sociale media, discussiefora en chatfunctionaliteiten.

Dat heeft de directievoorzitter Thierry Breton van Atos Origin bekend gemaakt. De Fransman beweerd dat zijn managers elke week tussen de 5 en de 20 uur kwijt zijn aan het lezen, schrijven en beantwoorden van e-mails. Daarbij moet nog ongeveer 25 procent worden opgeteld voor de tijd die ze besteden aan het zoeken naar informatie voor hun werkzaamheden.

De Fransman is van mening dat dit efficiënter en effectiever moet kunnen en daarom worden de digitale postvakjes vanaf 2014 verboden en mogen werknemers elkaar niet meer e-mailen. Wel mogen zij gebruik maken van interne sociale media, chat en discussiefora. Of de mensen die vanaf 2014 toch blijven e-mailen sancties krijgen opgelegd, of dat het intern e-mailen wordt geblokkeerd is onduidelijk.

Volgens de Fransman is sociale media en chat effectiever en sneller dan e-mail, ook laat het werknemers beter samenwerken aan documenten en projecten. Atos Origin gebruikt Office Communications Server voor de digitale samenwerking tussen collega’s. Veel andere bedrijven gebruiken daarvoor ook Google Apps, dat is de online tegenhanger van deze Microsoft-software.

Thierry Breton verwacht en hoopt met deze aankondiging al een directe daling te zien van 10 à 20 procent minder e-mail binnen het bedrijf.