Een week geleden kondigde Google aan dat het begint met het testen van grote advertenties boven zoekresultaten. Nu geeft Bing aan hetzelfde van plan te zijn, weliswaar op een iets andere manier dan Google.
Precies een week nadat Google bekend heeft gemaakt dat het grote advertenties boven de zoekresultaten zal plaatsen geeft Microsoft aan dat het een soortgelijke manier van adverteren wil introduceren in Windows 8.1’s Bing Smart Search.
Bing gaat proberen om de lijn tussen advertenties en zoekresultaten te doen vervagen. Dit moet gebeuren door advertenties te tonen die direct te maken hebben met je zoekopdracht.
Wanneer je bijvoorbeeld naar een Land Rover zoekt, krijg je een grote afbeelding te zien van zo’n auto. Daarnaast zijn er ook locaties van dealers te zien, afspraken te maken voor een testrit en kun je prijzen opzoeken.
Deze banners zullen waarschijnlijk minder vervelend zijn omdat je dus tot op bepaalde hoogte zelf bepaalt welke banners tevoorschijn komen en de banners zijn ook relevant voor de gebruiker. Belangrijk is dan wel dat Bing niet teveel van deze banners toestaat en dat de banners bij zeer specifieke zoekopdrachten tevoorschijn komen.
Deze banners zullen alleen voorkomen als je direct vanuit Windows 8.1 zoekt. Dat betekent dus dat je bij de browserversie, in tegenstelling tot de banners van Google, de banners niet zult zien. Nadeel is dan weer dat gebruikers betalen om Windows 8 te gebruiken en vervolgens reclames in het besturingssysteem krijgen.