Om het jaar geeft Greenpeace een rapport uit waarin duidelijk wordt hoe het staat met het gebruik van groene energie door de datacentra van verschillende bedrijven. Waar Apple de afgelopen jaren het lievelingetje van de klas is, moet Amazon het in deze editie bezuren.

Amazon is een grootverbruiker van "vuile" energie, zoals Greenpeace het noemt. Het Amerikaanse bedrijf kan nog erg veel doen om een betere ecologische voetafdruk na te laten. Amazon scoort volgens Greenpeace 15% bij het gebruik van verantwoorde energiebronnen. Ook Twitter’s energieverbruik wordt niet geroemd, maar wordt eveneens beschouwd als een relatief kleine voetafdruk.

"Amazon’s aanpak is het behalen van een zo groot mogelijk marktaandeel, ook als dat met kleine marges moet." Amazon is verantwoordelijk voor het hosten van diensten van grote bedrijven zoals Netflix, Pinterest, Spotify en Vine. Met een score van 6 procent doet eBay het overigens nog stukken slechter dan Amazon, maar diens voetafdruk is minder groot.

Greenpeace uit lof voor Apple, dat met een score van 100% niet beter had kunnen presteren. Apple maakte in 2013 al bekend dat 100% van alle datacentra gebruikmaakt van groene energie. Andere bedrijven die het met het gebruik van groene energie goed doen zijn Yahoo (59%), Facebook (49%), Google (48%). Microsoft blijft steken op 29 procent.