Alle YouTube Creators, ook Techzine, hebben de afgelopen 24 uur een e-mail ontvangen dat het bedrijf van plan is een abonnement in te voeren om gebruikers een advertentievrije site te bieden. De YouTube Creators die Google op dit moment de advertenties laten verzorgen rond hun video’s zullen straks een deel van de inkomsten van deze abonnementen gaan krijgen.

Google is de laatste tijd druk bezig om YouTube door te ontwikkelen, zo werd er in de Verenigde Staten al de dienst YouTube Music Key uitgerold, waarmee het mogelijk is om zonder advertenties en offline naar muziek te luisteren of muziekvideo’s te bekijken. Daarnaast werd er een speciale YouTube-versie voor kinderen geïntroduceerd en nu zijn er plannen voor een abonnementen waarbij YouTube vrij is van advertenties.

Wat zo’n abonnement straks moet gaan kosten is nog onduidelijk, net als in welke landen Google dit abonnement wil gaan invoeren. Wat wel duidelijk is, is dat Google zijn YouTube Creators tegemoet gaat komen, want gebruikers die een abonnement afsluiten krijgen straks geen advertenties meer te zien en daardoor hebben de Creators minder inkomsten. YouTube gaat dan ook een gedeelte van de advertentie-inkomsten weer delen met de partners. Dit zal het bedrijf hoogstwaarschijnlijk doen op basis van het aantal impressies dat Creators hebben op hun video’s door gebruikers met een abonnement.

Hoe hoog deze vergoeding wordt en hoe Google precies tot een bedrag gaat komen is nog niet duidelijk. Wel vraagt Youtube op dit moment al aan de Creators om akkoord te gaan met de nieuwe voorwaarden zodat het straks mogelijk is de inkomsten te delen.