Facebook hanteert eindelijk een nieuwe aanpak als het aankomt op het werven van jongeren. Afgelopen vrijdag kondigde Facebook aan met een speciale app die enkel op tieners gericht is te komen. De app heet Lifestage en legt vooral nadruk op foto’s en video’s.

De applicatie opent direct in het camerascherm en is bovenal te gebruiken door scholieren tot 21 jaar oud. Ook oudere Facebook-leden kunnen de app installeren, maar kunnen niet de profielen van andere gebruikers bekijken. Verder is het niet nodig om geregistreerd te staan bij Facebook om de app te installeren.

Het is na het installeren van Lifestage enkel nodig om een school te selecteren. Een school wordt overigens pas actief als er twintig gebruikers zijn die deze geselecteerd hebben. Het is daarnaast de uitgesproken bedoeling om mensen dichter bij elkaar te brengen.

De ontwikkeling van Lifestage vond plaats onder Michael Sayman, een 19-jarige ontwikkelaar bij Facebook. Hij werd in 2014 ingehuurd en haalde voor Lifestage inspiratie uit hoe Facebook er in 2004 uit zag. Dat is naar het heden gebracht en tegelijk aangevuld met video en foto-mogelijkheden.

De applicatie is een nieuwe zet van Facebook om te concurreren met Snapchat. Eerder al deed het sociale netwerk dat door de Stories-functie naar Instagram te brengen. Die functie lijkt overgenomen te zijn van Snapchat en maakt automatisch overzichten van de dag van een gebruiker. De overzichten verdwijnen binnen 24 uur. Met Lifestage gaat Facebook nu iets directer de concurrentie met Snapchat aan.