Meerderheid zakelijke gebruikers wil scheiding met privé communicatie behouden

Het aantal communicatiemogelijkheden neemt in rap tempo toe. Als gevolg daarvan zijn zakelijke eindgebruikers steeds meer bereikbaar. Integratie in een enkele omgeving is wenselijk, zo blijft uit een onderzoek van telecomleverancier Voiceworks, dat in samenwerking met Magenta Publishing en Multiscope werd uitgevoerd.

Uit onderzoek onder 370 zakelijke eindgebruikers in het mkb blijkt dat het dataverbruik in 2016 met 61 procent is toegenomen ten opzichte van 2015. Gemiddeld is het dataverbruik nu 32 MB per dag. Dat is niet ten koste gegaan van het aantal gebruikte belminuten, dat steeg met 4 procent. Bijna alle Nederlanders (93 procent) gebruiken meerdere communicatiemiddelen zoals telefonie, Whatsapp, Skype, Facebook en Twitter, ten opzichte van 5 jaar geleden.

De helft van de onderzochte eindgebruikers maakt geen onderscheid tussen zakelijk en privégebruik van zijn smartphone. Het gevolg daarvan is dat iets meer dan de helft van de gebruikers (52 procent) direct reageert op zakelijke berichten, ook al is dit in privétijd. Ook tijdens de vakantie beantwoorden medewerkers zakelijke berichten. Dat heeft overigens al geleid tot een maatschappelijke discussie, want wat minister Lodewijk Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid betreft moeten werknemers het recht hebben na werktijd onbereikbaar te zijn.

Scheiding

Volgens Stijn Nijhuis, CEO Van Voicework, vindt de meerderheid van de onderzochte eindgebruikers ook dat zakelijk en privé gescheiden moet kunnen worden. “Het liefst bepalen ze zelf wanneer en voor wie ze bereikbaar zijn en op welk device hun berichten binnen komen.” Eindgebruikers weten wel graag of collega’s beschikbaar zijn en vinden het handig om gebruik te maken van één geïntegreerd systeem waar alle berichten en data op binnen komen. Zo kunnen ze hun eigen bereikbaarheid ook eenvoudiger in eigen hand houden.

De integratie van alle berichten en data moet overigens ook doorgetrokken worden met klantgegevens. De helft van de ondervraagden geeft namelijk aan dat ze direct klantgegevens willen zien bij een inkomend bericht. Volgens Nijhuis voldoet een CRM-systeem als standalone product dan ook niet meer aan de eisen die vandaag de dag worden gesteld: “We zijn het stadium inmiddels gepasseerd waarin een CRM-systeem enkel als centraal punt voor klantgegevens werd gebruikt. Een integratie tussen een CRM-systeem en bijvoorbeeld ons communicatieplatform zorgt voor een geïntegreerde totaaloplossing die het mogelijk maakt om je communicatie en bereikbaarheid efficiënt in te richten.”