2min

Het research and development team van BBC heeft een partnership van vijf jaar met verschillende datawetenschappers aangekondigd. Hierdoor zal het mediabedrijf machine learning inzetten om te leren wat het publiek wil kijken. Het doel is om een persoonlijke BBC te creëren dat op nieuwe manieren entertaint.

Door gebruik te maken van algoritmes en eigen data hoopt BBC de toepassing van de machine learning te realiseren. Daarbij valt ook te denken aan de behoeftes van het publiek, waarom content geconsumeerd wordt en de impact van de diensten. Anderzijds wil BBC het proces van contentontwikkeling veranderen door nieuwe algoritmes die programmamakers helpen bij editing en realiseren van tv-content.

Tegenover IT Pro geeft het mediabedrijf aan dat gedetailleerde informatie over wie, wanneer en waarom content kijkt, alsmede de houding en of bepaalde aspecten resoneren met het publiek, onderdeel zijn van het nieuwe machine learning algoritme. Het zou nog te vroeg zijn om specifieke toepassing te communiceren. Een grote uitdaging ligt bij de behind-the-scenes services.

Universiteiten

Vanwege de ontwikkeling van nieuwe tools zal BBC nieuwe skills toevoegen aan zijn bestaande personeelsbestand. Er wordt immers meer waarde gehecht aan het gebruik van data-analyse. Werknemers zullen dan ook cursussen aangeboden krijgen die variëren van basis tot geavanceerd. Er is onder andere de mogelijkheid om meer te specialiseren in MSc data science door de universitaire partners.

Uiteindelijk wil BBC een een hoeveelheid research realiseren en eerste in zijn soort op AI-gebaseerde prototype diensten leveren voor de gehele digitale media-industrie. Om dat te realiseren werkt BBC samen met datawetenschappers van de universiteiten van Bristol, Edinburgh, Manchester, Surrey en Ulster. Ook Imperial College London, Queen Mary University en University College London worden erbij betrokken.

Het streven van de BBC klinkt een beetje hetzelfde als Netflix al doet. Deze dienst voorspelt films en series voor zijn gebruikers om een persoonlijkere ervaring te bieden. Toch is het interessant om te zien dat ook een traditioneel mediamerk dergelijke stappen neemt.