KPN geeft aan geen plannen te hebben om buitenlandse overnames te doen, een reactie op de berichtgeving van eerder deze week. Toen werd er gesuggereerd dat de nieuwe CEO, Maximo Ibarra, een nieuwe strategie wil voeren waarbij al gekeken wordt naar mogelijke overnamedoelen. Volgens de telecomgroep is dat dus niet waar.

In de verklaring laat KPN weten dat het momenteel sterk gepositioneerd is en dat de raad van commissarissen volledig achter de huidige strategische richting staat. Daarbij gaat de aandacht uit naar het verstevigen van de positie in de Nederlandse markt. De overnamestrategie is gericht op kleine, binnenlandse overnames, vult het bedrijf aan. KPN heeft dan ook geen plannen om internationale acquisities te doen.

Bij de oorspronkelijke reactie gaf KPN aan te willen investeren in glasvezelbreedband en in de verbetering van het kopernetwerk in Nederland. Het bedrijf zelf noemde zijn strategie duidelijk. Deze verklaring legde KPN af tegenover Bloomberg, het persbureau dat op basis van bronnen meldde over de plannen.

Niet logisch?

Mogelijke doelwitten die Ibarra zou hebben zijn het Belgische Proximus, het Deense TDC A/S en het Finse Elisa. De bronnen beweerden dat het nog om prille overwegingen ging, waarbij overleg met KPN-bestuurders nog verandering zou kunnen brengen. Vooral Proximus is een opmerkelijk doelwit, aangezien KPN eerder zijn Belgische dochter Base verkocht aan Telenet.

NIBC-analist Martijn den Drijver stelt tegenover ABM Financial News dat het voor de nieuwe topman geen logische stap zou zijn om buitenlandse overnames te doen. Een overgenomen partij is volledig complementair qua vast en mobiel netwerk en biedt in zeer beperkte mate overlap. In dat geval moet je het volgens Den Drijver vooral hebben van inkoopvoordelen bij hardware en content, waarbij het laatste een steeds belangrijkere rol krijgt. De analist denkt dat de voordelen nog best aanzienlijk kunnen zijn, aangezien KPN investeert in eigen tv-programma’s en series.