Abonneer je gratis op Techzine!

In opdracht van Essent Kabelcom BV start Siemens met de realisatie van een VoIP platform. Het platform – op basis van SURPASS-producten- maakt het voor de consument mogelijk om tegen zeer lage prijzen via het IP-netwerk te bellen of gebruik te maken van andere IP gerelateerde diensten. Essent Kabelcom BV heeft op dit moment meer dan 1.8 miljoen kabelaansluitingen. Het platform biedt de komende jaren ruimte voor de honderdduizenden nieuwe @Home telefonie abonnees.

Belangrijk bij de keus voor Siemens was de field trial voorafgaand aan de uiteindelijke opdracht. Siemens toonde aan over een technisch uitstekend en betrouwbaar systeem te beschikken. Ook de opgedane ervaring van Siemens bij het leveren van softswitches in Nederland en de vele internationale referenties waren mede bepalend voor de keus van Essent Kabelcom BV.

De abonnee krijgt via het nieuwe platform uitgebreide gebruiksmogelijkheden. Via Essent Kabelcom BV kan nu – naast de mogelijkheid tot het kijken van televisie en het gebruik van internet – ook een hoge kwaliteit telefonie diensten worden afgenomen: alles uit 1 hand. Naast ‘gewone’ telefonie biedt het VoIP-platform vele nieuwe toekomstvaste mogelijkheden. Zo kunnen diensten als videotelefonie, vele features op het gebied van IP telefonie en koppeling naar mobiele netwerken gerealiseerd worden. Bovendien kan de gebruiker in de toekomst met het Subscriber Self Care systeem via het internet zelf de features aangeven die hij wil gebruiken.

Het platform is opgebouwd uit twee softswitches (SURPASS hiQ 8000) en vier media gateways (SURPASS hiQ 1200) in Groningen en in Tilburg, wat zorgt voor uitstekende redundantie van het netwerk. Tevens zorgt Siemens voor de levering van het managementsysteem Netmanager iSuite dat in Zwolle wordt geplaatst.