Sommige patentaanvragen kennen een hele lange looptijd en daar kan Microsoft over meepraten. Het bedrijf heeft eindelijk een patent toegekend gekregen, waarvoor het de aanvraag al in 1993 indiende.

Het patent omschrijft een methode om een TV uitzending te pauzeren zodra de gebruiker een hyperlink volgt die op het scherm wordt weergegeven.
Een interactieve TV, gecombineerd met internet is wel iets wat we in de toekomst zeker gaan zien, maar ook iets dat tot nog toe niet in grote mate is toegepast.

Dat de aanvraag alweer een tijdje geleden werd ingediend is wel op te maken uit de tekst. Zo is er in de aanvraag te lezen: "Het internet is recentelijk enorm in populariteit gestegen." en "een computergebruiker met een modem kan online gaan."
Het patent lijkt momenteel nog niet echt van nut te zijn voor Microsoft.

Het beschrijft een idee dat gebruik maakt van het zogenaamde vertical blanking interval (VBI) dat in analoge uitzendingen wordt gebruikt. In dze VBI kunnen gegevens naar de televisie worden gestuurd met een snelheid van 10kbit/s. Moderne digitale televisie wordt gestreamd met 19Mbit/s per kanaal.

Maar als het patent verder wordt gelezen, dan blijkt dat Microsoft de ‘pauze’ wil gaan gebruiken.
Het patent omschrijft voor deze ‘pauze’ en situatie, waarin extra opties worden toegevoegd aan een sportuitzending.
"Snelkoppelingen naar sportpagina’s op het internet of chatrooms kunnen aan de uitzending worden toegevoegd en worden weergegeven in een split screen naast de uitzending. De uitzending kan naar keuze van de gebruiker worden gepauzeerd als een dergelijke hyperlink wordt gevolgd. Door de huidige technieken blijft het voor de gebruiker echter mogelijk om de hele uitzending te zien, ongeacht het aantal pauzes."

Afgelopen jaar voorspelde Bill Gates al dat er een verschuiving zal plaatsvinden in het inkomstenmodel voor traditionele TV uitzendingen. Hij noemde daarbij als voorbeeld een split screen televisie, waarbij er in het ene scherm een uitzending wordt getoond, terwijl er in het andere scherm advertenties in de stijl van Google advertenties worden weergegeven.

Alhoewel velen sceptisch zijn over Microsoft’s plannen en het aanbod van het bedrijf ook nog eens zes keer duurder is dan die van haar concurrenten heeft Microsoft al een aantal bedrijven weten te strikken. Zo hebben BT, SBC en Swisscom al getekend voor Microsoft’s interactieve TV plannen.