‘Google vermindert commissie voor software via Cloud Marketplace’

Abonneer je gratis op Techzine!

Google gaat de commissie op de aankoop van software van andere leveranciers via zijn Google Cloud Marketplace verlagen. Dit bericht CNBC op basis van informatie van ingewijden.

Volgens de zakelijke nieuwssite heeft Google Cloud besloten zijn commissie voor de verkoop van software van derde partijen via de marktplaats van zijn public cloudomgeving te verlagen van 20 procent naar 6 procent. Reden voor deze fikse reductie is volgens de techgigant dat het softwareleveranciers niet alleen het beste public cloudplatform wil bieden, maar ook competitieve voordelen voor het kiezen van Google Cloud als het platform waarop zij hun eigen producten kunnen verkopen.

Daarnaast wil Google Cloud met de verlaging van de commissie zijn platform aantrekkelijker maken ten opzichte van concurrenten AWS en Microsoft Azure. Google Cloud loopt in gebruikersaantal achter op AWS en Microsoft Azure. Google Cloud hoopt hiermee ook winstgevend te worden.

Binnen de Google Cloud Marketplace zijn onder meer oplossingen beschikbaar als die van Confluent, Elastic, MongoDB en Twilio. Oplossingen van onder meer HPE, Accenture, Equifax, FactSet, Freshworks en Xilinx ontbreken juist, maar zijn dan weer wel beschikbaar in de marktplaats van concurrent AWS.

Ook verlagingen van andere public clouds

De stap van Google Cloud is niet opmerkelijk. Techgiganten als Microsoft en Apple zijn de laatste tijd eveneens bezig met het verlagen van commissies. Dit vaak uit concurrentieoverwegingen, maar soms ook door druk van de diverse toezichthouders. AWS heeft een ‘listing fee’ van 5 procent en Microsoft zou zijn commissie voor de Azure Marketplace hebben verlaagd van 20 naar 3 procent.

Commissie consumentenapplicaties al omlaag

Google heeft al sinds juli dit jaar zijn commissie voor applicaties voor consumenten uit de Play Store verlaagd van 30 procent naar 15 procent voor de eerste 855.000 euro (1 miljoen dollar) die ontwikkelaars met hun applicaties verdienen. Ook Apple verlaagde voor ditzelfde bedrag zijn commissie. Microsoft verlaagde de commissie op aankopen vanuit de Windows app store van 30 naar 12 procent.