2min

Tags in dit artikel

,

Klanten van de Postbank die het slachtoffer zijn geworden van cybercriminelen worden schadeloos gesteld. Deze cybercriminelen maakte TAN-codes afhandig waardoor er fraude gepleegd kon worden.

De Postbank heeft dit pas toegezegd nadat de zaak in het tv-programma Kassa aan de orde was gekomen. Enkele gedupeerde namen namelijk contact op met het programma omdat ze niet door de Postbank schadeloos gesteld werden. In totaal hebben zo’n twintig mensen zich bij Kassa gemeld die in totaal 212.000 euro zijn kwijtgeraakt.

De Postbank gebruikt zogenaamde TAN-codes voor het internetbankieren. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de ABM Amro en de Rabobank. Die maken namelijk gebruik van cardreaders. Op verzoek van de klant verstuurd de Postbank deze TAN-codes. Hiermee is het mogelijk om toegang te krijgen tot bepaalde rekeningen en er daarna een betaling mee te doen.

Cybercriminelen spelen hier slim op in door trojans te ontwikkelen die mensen naar een andere site stuurt dan van de Postbank. Daar wordt dan gevraagd om de TAN-codes te verifiëren. In plaats daarvan worden deze codes gebruikt om de bankrekening van het slachtoffer te plunderen.

Deze manier van fraude is niet nieuw en werd in 2006 al gebruikt. De Postbank had echter in eerste instantie aangegeven de slachtoffers niet schadeloos te stellen. Volgens de bank was het de eigen schuld van de slachtoffers aangezien die de computer niet goed beveiligd zou hebben. Tevens hadden de slachtoffers niet goed gekeken of de URL wel overeenkwam met die van de Postbank. De Postbank raadt nu aan om extra te controleren of de URL wel begint met "https://".