Abonneer je gratis op Techzine!

ATI, de grafische afdeling van AMD, heeft zijn aartsrivaal NVIDIA beschuldigd van het maken van deals met game-designers om NVIDIA’s nieuwe PhysX programmeer interface te promoten.

Richard Hubby, senior manager van AMD, zegt dat ontwikkelaars deze PhysX helemaal niet willen, maar toch over de streep getrokken worden doordat NVIDIA ze er geld voor bied. Eerder dit jaar gaf AMD al aan dat NVIDIA de PhysX API zo had aangepast, dat niet alle kernen van de cpu gebruikt worden bij de berekening van de physics in games. Dit hebben ze gedaan om hun eigen GeForce-serie beter te laten lijken volgens AMD. NVIDIA geeft echter aan de API niet te hebben aangepast.

AMD en ATI zijn altijd grote voorstanders van open standaarden geweest en PhysX is een gesloten standaard van NVIDIA. Er zijn nog niet veel op PhysX gebaseerde games uitgebracht en op dit moment staat alleen Epic volledig achter deze standaard. Hubby van AMD denkt dat ontwikkelaars op langere termijn toch voor het open Direct 3D zullen kiezen en dat PhysX uiteindelijk hetzelfde lot zal ondergaan als de Glide API van 3dfx. Deze was net als PhysX ook gesloten en deze heeft het ook afgelegd tegen de open standaarden.