Richting het einde van de middag leek het erop dat de storing langzaam aan werd opgelost. Het goede nieuws was echter van korte duur nu de storing nog groter is geworden. De afgelopen dagen hadden alleen BlackBerry-gebruikers in Europa, het Midden-Oosten, Afrika, Zuid-Amerika en India last van de Blackberry-storing. Volgens de laatste berichten is de storing nu uitgebreid naar de Verenigde Staten en Canada en kunnen ook zij geen gebruik meer maken van de Blackberry-diensten zoals e-mail, Ping en Blackberry AppWorld.

Vanmiddag leek het er even op dat de storing ten einde was. T-Mobile meldde zelfs dat sommige gebruikers de Blackberry-diensten weer konden gebruiken als men even de batterij uit hun toestel haalde. Nu lijken de problemen nog groter dan ze de afgelopen dagen al waren. Als we de berichtten van de Amerikaanse media en Twitter mogen geloven liggen de Blackberry-diensten er nu ook uit in de Verenigde Staten en Canada.

Het regent klachten

Veel mensen klagen via de sociale media steen en been over de wereldwijde storing bij de Canadese telecomfabrikant Research In Motion (RIM). Ook op de website van Techzine regende het vanmiddag klachten en uiten lezers hun ongenoegen over de storing. Enkele lezers zeggen dat ze door de storing, die RIM inmiddels al drie dagen in haar greep houdt, zullen overstappen naar een andere toestel. Ook vragen zij zich af of RIM met een financiële vergoeding zal komen voor het ongemak.

Boze en ontevreden klanten zeggen dat ze al uren geen e-mail hebben kunnen checken met hun BlackBerry-toestel of berichten via Ping hebben kunnen versturen. Ook geven sommige Blackberry-gebruikers aan dat het hele internet op hun toestel niet meer werkt door de storing, terwijl andere zeggen dat alternatieve diensten als Twitter en WhatsApp wel gewoon werken.

Op de website van BlackBerry is inmiddels een storingspagina ingericht maar hier is al urenlang geen nieuw bericht over de storing verschenen. Het bedrijf zegt op de hoogte te zijn van alle problemen en "dag en nacht" aan de oplossing van het probleem te werken. Tot op heden helaas zonder zichtbaar resultaat.

Storing niet in core-switch

Eerder meldde RIM dat het probleem zou zitten in een core-switch in het datacenter in het Britse Slough. Deze zou niet goed functioneren waardoor het dataverkeer de servers van RIM niet kan bereiken. Ook de back-up core-switch zou niet naar behoren werken. Vanmorgen heeft de managing director van RIM, Stephen Bates, in Londen aan de Guardian verklaard dat ze dachten de storing gelokaliseerd te hebben maar dit achteraf niet het geval bleek te zijn. Nu de storing is uitgebreid naar de Verenigde Staten en Canada lijkt het erop dat de core-switch niet het probleem vormt, de grote vraag is nu wat dan wel.

Hoe lang de storing nog zal aanhouden is onbekend. Dat het de nodige schade heeft aangericht aan de reputatie en het imago van BlackBerry en RIM moge duidelijk zijn.

UPDATE:
We hebben een nieuw artikel geschreven over de oorzaak van de storing. Zie: Blackberry-storing duurt door file aan e-mails.