Abonneer je gratis op Techzine!

Een tegenvaller voor Apple. Het Amerikaanse elektronicabedrijf verliest marktaandeel op het Europese continent. De economische crisis en lagere prijzen van concurrenten liggen hieraan ten grondslag.

Wereldwijd mag Apple misschien een groot succes zijn, maar hier in Europa is de iPhone minder populair. In Duitsland daalde het marktaandeel van Apple van 27 procent naar 22 procent in een jaar tijd, in Frankrijk van 29 procent naar 20 procent. Ook in Italië en Spanje zien we vergelijkbare cijfers.

Analist Dominic Sunnebo heeft wel een verklaring van deze daling: het prijskaartje. Klanten die iPhone los willen kopen, betalen tot wel bijna 600 euro voor het toestel. Ook als ze de iPhone met een meerjarig abonnement afsluiten moeten ze vaak nog geld bijbetalen. Daarnaast speelt de economische crisis ook mee bij de aanschaf van een smartphone. Doordat concurrenten een stuk goedkoper zijn, kiezen consumenten ervoor om geen iPhone maar een Android-toestel te kopen. Dit platform heeft dan ook een marktaandeel van 41 tot 61 procent in Europa.

Buiten Europa boekt Apple wel het ene verkoopsucces na het andere. In de voorverkoop gingen al miljoenen exemplaren over de toonbank. In Hong Kong, waar de iPhone 4S begin november voor het eerst in de schappen lag, was het toestel al binnen tien minuten overal uitverkocht. In Amerika en het Verenigde Koninkrijk vindt de iPhone 4S gretig aftrek. In de VS steeg het marktaandeel van 25 procent naar 36 procent, in het Verenigd Koninkrijk van 21 procent naar 31 procent (een groei van 50 procent).