2min

Tags in dit artikel

, , , ,

In het vierde kwartaal van 2012 is een recordaantal van 52,5 miljoen tablets verkocht. Apple is de grootste verkoper met de verkoop van 22,9 miljoen iPads. Hoewel Apple de grootste speler blijft, verliest het bedrijf opnieuw marktaandeel aan concurrent Samsung.

De markt voor tablets bereikt een ongekende omvang na een groei op groei van meer dan 75 procent in vergelijking met een jaar eerder. Het afgelopen kwartaal is de verkoop met 75,3 procent gestegen ten opzichte van het vierde kwartaal van 2011, toen er nog 30,1 miljoen tablets over de toonbank gingen. De groei van het afgelopen kwartaal ten opzichte van het kwartaal daarvoor bedroeg 74,3 procent. De feestdagen, een breder aanbod en lagere verkoopprijzen stimuleerden de verkoop van tablets.

Het onderzoek is uitgevoerd door de International Data Corporation (IDC). IDC verwachtte een sterk vierde kwartaal en de markt stelde daarin niet teleur. Nieuw productaanbod van leidende merken en nieuwe toetreders wekten het interesse van de consument en leidde tot een solide verkoop tijdens de feestdagen, volgens Tom Mainelli, hoofd tablet-onderzoek van IDC.


Apple verkocht 22,9 miljoen iPads, opgeschroefd door de introductie van de iPad Mini. Hoewel Apple de verkoop van iPads met 48,1 procent zag stijgen ten opzichte van vorig jaar, verloor het bedrijf wederom marktaandeel aan Samsung. Apple is nog altijd marktleider met een ruime voorsprong, maar de tabel laat de opkomst van andere producenten zien.

Samsung’s aandeel steeg ten opzichte van vorig jaar van 7,3 procent naar 15,1 procent. Amazon ziet ook een aanzienlijke groei van 26,8 procent in het vierde kwartaal. Amazon klimt met 6 miljoen verkopen naar een marktaandeel van 11,5 procent ten opzichte van 8,3 procent in het vorige kwartaal. Het marktaandeel van Amazon zakte ondanks de stijging in verkopen wel van 15,9 naar 11,5 procent.

Nieuwe binnenkomer Microsoft mist de top 5 met een verkoop van net onder 900,000 stuks. IDC zegt dat Microsoft kleinere en goedkopere tables zou moeten produceren, aangezien de vraag naar dure tables afneemt. Microsoft is een speler die zich duidelijk richt op de langere termijn. Volgens IDC hebben de nieuwe tablets met Windows 8 en Windows RT nog geen grote indruk weten te maken op de consument. Dat wordt onderschreven door cijfers van iSuppli, die aangaven dat de verkopen van de Surface RT niet goed waren.