KPN heeft gereageerd op de beschuldigingen die gemaakt worden over de levering van glasvezelverbindingen. Er zou volgens de kabelaar niet te veel worden gerekend voor de verbindingen, maar wel verwarring zijn ontstaan. Deze week raakte het bedrijf in opspraak doordat bleek dat het koperdraad in plaats van glasvezel gebruikte voor de verbinding vanaf de wijkcentrale naar huizen.

Doordat KPN koperdraad gebruikt voor het laatste gedeelte van de verbinding gaat er veel bandbreedte verloren waardoor de connectie in essentie eerder een VDSL-verbinding betreft. Advocatenbureau Loonstein verzamelde zo’n 1.500 klachten en ondernam daarom actie tegenover KPN.

KPN stelt dat klanten niet te veel betalen voor hun verbinding, maar geeft wel toe dat ze niet geheel zijn aangesloten op een glasvezelverbinding. De problemen zijn ontstaan doordat vijf gemeenten tussen 2008 en 2009 wel zijn aangesloten op het glasvezelnetwerk, maar dat de verbinding enkel tot de wijkcentrale loopt. Voor deze verbindingen rekent KPN een minder hoge prijs dan voor volledige glasvezelverbindingen. In totaal zijn ongeveer 20.000 van dit soort verbindingen aangelegd in Apeldoorn, Hengelo, Oosterhout, Roosendaal en Zoeterwoude.

De getroffen klanten en KPN gaan in gesprek. Als blijkt dat er klanten zijn die toch te veel betaald hebben, zal het overschot teruggestort worden, inclusief een rente.