Google gaat met overname Spider.io advertentiefraude te lijf

Abonneer je gratis op Techzine!

Google heeft bekendgemaakt dat het een nieuw bedrijf heeft overgenomen. Met de overname van Spider.io, een Brits bedrijf, gaat Google de strijd aan met advertentiefraude. Het is niet bekend wat er voor Spider.io wordt neergeteld.

Met de overname van het bedrijf Spider.io lijft Google opnieuw een start-up in. Dit bedrijf ontwikkelt een systeem waarmee fraude met advertenties wordt gedetecteerd. Neal Mohan van Google geeft aan dat het de bedoeling is om dit detectiesysteem snel te integreren in Google’s producten. Zo kan Google snel ‘slechte’ adverteerders signaleren en aanpakken.

Fraude met advertenties is een groot probleem en niet alleen voor de zoekgigant. Adverteerders betalen bijvoorbeeld voor het aantal vertoningen van advertenties en het aantal keer dat erop wordt geklikt. Een groot deel van die vertoningen en kliks wordt echter voor de rekening genomen door bots, waar adverteerders natuurlijk niet op richten omdat daar niks aan te verkopen is.