1 min

Hoewel Google’s zelfrijdende voertuigen in veel opzichten aantrekkelijk lijken, zijn er zoals gewoonlijk ook de nodige nadelen. De Amerikaanse federale instelling FBI veronderstelt zelfs dat de auto’s ook dood en verderf kunnen zaaien.

Hoewel de FBI natuurlijk ook de voordelen inziet, kijkt het bureau daar graag ook doorheen om gevaren te zien. In een onderzoeksrapport wordt gemeld dat "het risico op ongelukken substantieel wordt vergroot dankzij afleiding of slechte beoordelingen." Dat is logisch en sterker nog: Google’s eigen prototype van een zelfrijdende auto is zelfs niet eens voorzien van pedalen en een stuur, waardoor de bestuurder ook minder opties heeft om in te grijpen bij een bepaalde situatie.

De FBI legt echter ook aandacht op terroristisch misbruik van de zelfrijdende auto’s. Er wordt namelijk verondersteld dat het mogelijk zal zijn om veiligheidsmechanismes uit te schakelen en de auto’s te instrueren om rode stoplichten en snelheidslimieten te negeren en andere verkeersregels te overtreden, met alle gevolgen van dien.

Daarnaast zullen autoachtervolgingen ook aanzienlijk veranderen. Criminelen kunnen zich beter weren tegen de achtervolgers omdat ze twee handen vrij hebben onder het rijden. Dat biedt hen mogelijkheden die ze vandaag de dag niet hebben. Dat punt geldt natuurlijk ook in het voordeel van de autoriteiten.

Toch denkt de FBI dat zelfrijdende auto’s binnen vijf tot zeven jaar gelegaliseerd zullen worden en de openbare weg op kunnen. Daarmee lijkt het duidelijk dat de voordelen opwegen tegen de nadelen.