1 min

Europese telecomproviders overwegen een optie te introduceren waarbij advertenties op websites en in-apps standaard worden geblokkeerd of waarbij klanten de optie hebben om deze blokkade te activeren. Een Israelisch bedrijf genaamd Shine ontwikkeld momenteel een technologie waar providers gebruik van kunnen maken.

Volgens de Financial Times overwegen verschillende Europese telecomproviders om de technologie van Shine te gaan toepassen op hun netwerk. Ze kunnen dit op twee manieren doen, via opt-in, waarbij gebruikers kunnen aangeven dat ze advertenties willen blokkeren of standaard alle advertenties blokkeren met een opt-out, waarbij gebruikers kunnen aangeven de advertenties wel te willen zien.

Mochten de providers ervoor kiezen om massaal advertenties te gaan blokkeren dan zijn de online uitgevers en appontwikkelaars de dupe, de providers helpen dat het verdienmodel van deze partijen om zeep. De providers zou het vooral te doen zijn om de inkomsten van grote uitgevers te blokkeren zodat ze geld kunnen vragen om die advertenties toch door te laten. Bijvoorbeeld Google dat met YouTube ontzettend veel data verbruikt op de netwerken van de providers. Sommige providers zouden hier graag gecompenseerd voor willen worden door Google. Google weigert echter te compenseren voor dataverbruik, dat bedrijf is van mening dat de consument betaald voor zijn internetverbinding en daarmee ook het recht heeft om YouTube te bezoeken.

In Nederland zal de dienst waarschijnlijk niet snel uitgerold worden omdat wij hier een strenge wetgeving hebben betreffende netneutraliteit. De kans is groot dat de ACM zal oordelen dat met deze dienst de netneutraliteit wordt overtreden.