2min

Er zijn wat vraagtekens ontstaan bij de prijs van Apple’s nieuwe muziekdienst en dan specifiek bij de prijs van het familie-abonnement. Apple biedt een familieplan voor 14,99 dollar per maand waarmee zes mensen gebruik kunnen maken van de muziekdienst. Diensten als Rdio en Spotify bieden ook een familieplan maar die zijn fors duurder, hoe kan Apple deze prijs dan bieden?

Apple heeft gisteren zijn nieuwe muziekdienst Apple Music gepresenteerd, het normale abonnement kost 9,99 dollar per maand, maar ook een familieplan. Rdio en Spotify hebben ook een familieplan, maar de prijs daarvan ligt een stuk hoger dan de prijs van Apple. De diensten vragen 14,99 dollar per maand voor twee mensen en 29,99 dollar per maand voor vijf mensen. Apple biedt nu voor 14,99 dollar per maand toegang voor zes personen. Dat is een gigantisch verschil en niet helemaal te verklaren, de marges van de muziekdiensten zijn al extreem laag en de platenmaatschappijen klagen dat ze nog zo weinig verdienen aan streamingdiensten. Hoe kan Apple dan zo ruim onder die prijs gaan zitten?

Er zijn twee opties, Apple heeft een betere prijsafspraak weten te maken met de platenlabels of het bedrijf is bereid om geld toe te leggen op het familieplan om zo snel mogelijk veel gebruikers voor zich te winnen. Vervolgens zal Apple dan op een punt komen waarbij de prijs moet gaan stijgen.

Spotify heeft inmiddels in een reactie laten weten dat het binnenkort met een nieuw familieplan zal komen, waarbij de prijs van Apple waarschijnlijk wordt gematcht. Het bedrijf zegt daarnaast al in Zweden een familieplan te hebben voor vijf personen wat omgerekend 20 dollar kost, daarmee zit het bedrijf al in de buurt van Apple’s prijspunt.

De concurrentie op de muziekmarkt zal eind deze maand flink toenemen als Apple Music los gaat.