1 min

Google is samen met verschillende grote Europese uitgevers in gesprek om te kijken hoe het bannerbeleid kan worden verbetert en er eventueel een adblocker in de Chrome-browser kan worden gebouwd om de meest irritante en schadelijke advertenties geblokkeerd kunnen worden. Dit moet ervoor zorgen dat bezoekers minder snel naar externe adblockers grijpen die alles blokkeren.

De komst van de adblockers zorgt ervoor dat partijen als Google en de grote uitgevers gaan onderzoeken hoe het advertentiebeleid kan worden verbetert. Het doel is om opdringerige en schadelijke advertenties te voorkomen, een van de middelen zou een standaard adblocker zijn in Chrome voor deze specifieke advertenties, net zoals er al jaren een popupblocker aanwezig is in veel browsers.

Het heeft even mogen duren, maar de markt gaat nu eindelijk zelf op zoek naar een oplossing, in plaats van af te wachten tot het probleem helemaal de spuigaten uit loopt. Het idee komt voor uit het project Digital News Initiave, dit project is door Google opgezet om de Europese nieuwsuitgevers te ondersteunen bij de ontwikkeling van nieuwe innovaties.

Het doel is om deze zomer tot een overeenkomst te komen waar alle partijen tevreden mee zijn en dat zal duidelijk moeten worden of Google ook zelf een adblocker in Chrome gaat bouwen. "Veel bezoekers snappen wel dat reclame nodig is om media gratis te houden", aldus Carlo D’asaro Biondo van Google Europa, maar het moet niet te opdringerig worden. Ook wordt mobiel internet elk jaar belangrijker en daar moet het gewoon goed geregeld zijn.