Microsoft past Universal Windows Platform aan voor game-ontwikkelaars

Stay tuned, abonneer!

Microsoft heeft geluisterd naar de game-ontwikkelaars die gebruik maken en willen maken van het Universal Windows Platforrm. Binnenkort verschijnt er een update voor Windows 10 die enkele kritieken moet wegnemen, waaronder de vaste framerate van 30 of 60 frames per seconde. Ook komt er ondersteuning voor FreeSync- en G-Sync-monitoren.

Microsoft heeft met een Universal Windows Platform een nieuwe weg ingeslagen voor de ontwikkeling van apps en games. Zo kunnen de applicaties binnen dit platform draaien op alle formfactors, dus zowel op de pc, tablet, smartphone als Xbox One. In het geval van de games waren er echter wel wat beperkingen waar Microsoft flink wat kritiek op heeft gehad, van zowel gamers als ontwikkelaars. Microsoft geeft nu gehoor aan de kritieken en komt binnenkort met een update.

De meest genoemde kritiek is het feit dat de framerate is vastgezet op 30 of 60 frames per seconden. Met de aankomende update kan die dynamisch worden, mits de game-ontwikkkelaars ook een aanpassing doorvoeren. Waarschijnlijk kunnen zij gebruik maken van een nieuwe API. Daarnaast wordt er ondersteuning toegevoegd voor FreeSync- en G-Sync-monitoren.

Met deze update zet Microsoft een stap in de goede richting en kan de Windows Store mogelijk snel veel nieuwe content verwelkomen. Voor game-ontwikkelaars is het uiteraard een groot voordeel dat ze Xbox One-games ook op de pc kunnen aanbieden en vice versa.

Microsoft heeft de update aangekondigd op de DirextX-ontwikkelaarsblog. Hierin valt verder te lezen dat het UWP-framework echt een flinke upgrade krijgt, zo komt er ook ondersteuning voor meerdere GPU’s in combinatie met DirectX 12. Veel games die op dit moment niet goed functioneren zullen na deze update en een update van de game-ontwikkelaar waarschijnlijk een stuk soepeler gaan draaien.