2min

T-Mobile heeft zit weer in de lift wat betreft het aantal abonnees, voor het vijfde kwartaal op rij wist de provider daarin een groei te realiseren, dat terwijl de jaren daarvoor er alleen maar sprake was van een daling. Ondanks de stijging in het aantal abonnees ging de omzet echter wel weer omlaag. Klanten betalen gemiddeld steeds minder voor hun abonnement.

Het afgelopen kwartaal wist T-Mobile het aantal abonnementen op te schroeven met 32.000 stuks tot 2.857.000. Daarmee gaat T-Mobile weer langzaam richting de 3 miljoen abonnees. De omzet ging daarentegen omlaag met maar liefst 11,9 procent en komt uit op 319 miljoen euro. De brutowinst ging nog harder omlaag met 17,7 procent tot 102 miljoen euro. Waar klanten vorig jaar nog gemiddeld 29 euro per maand betaalde is dat nu nog maar 25 euro. Het dochtermerk Ben groeit ook enorm hard, vanwege de scherpe prijsstelling.

De directeur van T-Mobile Nederland, Mark Klein, is tevreden met de groei in het aantal abonnees, het laat zien dat T-Mobile aantrekkelijker is geworden. De omzetdaling is uiteraard niet positief, maar daar zal Klein niets meer aan veranderen, vrijwel het hele bestuur van T-Mobile Nederland wordt deze zomer vervangen. In totaal vertrekken er vier topmensen bij de provider, of er sprake is van een gedwongen of een vrijwillig vertrek wordt niet gerept, maar naar verluidt heeft moederbedrijf Deutsche Telekom ingegrepen en gaat het roer om bij de Nederlandse provider.

Later dit jaar zal duidelijk worden hoe de top van T-Mobile Nederland er precies uit komt te zien en mogelijk wordt de strategie dan ook herzien. Deutsche Telekom heeft geprobeerd om T-Mobile Nederland te verkopen, maar er werd onvoldoende voor geboden. Mogelijk gaat Deutsche Telekom nu proberen de kosten te verlagen en de organisatie te optimaliseren om het bedrijf later alsnog te verkopen.