2min

Gisteren onthulde Microsoft de Surface Book 2, die in de loop van november op de markt gebracht wordt. Consumer Reports – de Amerikaanse evenknie van de Nederlandse consumentenbond – zal de laptop geen aangeraden aankoop noemen. Het volgt daarmee de lijn die het in augustus ingezet heeft.

In een reactie op een vraag van de site Benzinga laat een woordvoerder van Consumer Reports dit weten. “We zullen de prestaties van de Microsoft Surface Book 2 evalueren, zodra die volgende maand in onze laboratoria aankomt, maar kunnen het [product] niet aanraden. Onze beslissing om de status als aangeraden product van alle Microsoft laptops en tablets in te trekken, geldt nog altijd.”

Waarom niet?

Afgelopen augustus besloot Consumer Reports om de producten van Microsoft van zijn lijst met aangeraden producten te halen. De reden daarachter: ze zouden “significant minder betrouwbaar” zijn dan soortgelijke producten van andere merken. Consumer Reports baseerde zich daarvoor op een onderzoek onder 90.000 mensen.

Een kwart van de mensen met een Surface-product bleek binnen twee jaar te maken te krijgen met problemen met hun producten. Dat was veel meer dan concurrerende fabrikanten: bij producten van Apple was dat bijvoorbeeld maar tien procent. Microsoft ontkende toen alle bevindingen van Consumer Reports: de producten zouden een stuk betrouwbaarder zijn dan gedacht.

Surface Book 2

De nieuwe laptop van Microsoft komt in meerdere varianten op de markt. Er worden een 13 en 15-inch versie op de markt gebracht. De kleinere versie heeft een schermresolutie van 3000 bij 2000 pixels en de grotere een resolutie van 3240 bij 2160 pixels. De apparaten draaien – afhankelijk van de keuze van de consument – op een Intel i5 of i7-processor van de achtste generatie.

Het werkgeheugen van de laptops komt uit op 8 tot 16 gigabyte. Verder komen er drie uitvoeringen als het aankomt op het opslaggeheugen: 256 GB, 512 GB of 1 TB. De laptop is vanaf 16 november ter koop in de Verenigde Staten en vanaf 14 december in Nederland. Hier is in eerste instantie alleen de 13-inch versie beschikbaar, die 1749 euro kost.

Reactie

We hebben Microsoft middels een e-mail om een reactie gevraagd op het nieuws van Consumer Reports. In het statement laat het bedrijf weten dat Consumer Reports gerespecteerd wordt, maar het niet eens is met de bevindingen. Microsoft’s “real-world return and support and customer satisfaction” data tonen aan dat het bedrijf het beter doet dan andere apparaten uit de categorie, aldus het bedrijf. Microsoft staat achter de kwaliteit en betrouwbaarheid van de Surface-familie en zal kwaliteit als primaire focus houden.