3min

Tags in dit artikel

, , ,

Terwijl de muziekindustrie nog steeds niet helemaal haar draai heeft gevonden op de downloadmarkt en ook druk bezig is met het aanpakken van lyricsites, dient de volgende potentiële vijand zich alweer aan. Platenlabels maken zich nu zorgen over digitale radio en eisen dat overheden regels opstellen over het opnemen van muzieknummers via dit medium.

Het belangrijkste onderwerp in de nieuwe strijd van de muziekindustrie, zijn de apparaten die muziek in hoge kwaliteit kunnen opnemen vanaf radiozenders die uitzenden via digitale kanelen of via de satelliet.
De industrie is bezorgd dat consumenten door dergelijke apparaten minder CD’s gaan kopen of nummers gaan downloaden via betaalservices zoals Apple’s iTunes.

De Recording Industry Association of America (RIAA) is momenteel in onderhandeling met radiozenders wil een discussie openen over dit onderwerp. Toch ziet de
RIAA graag dat de Amerikaanse overheid voor de lange termijn maatregelen treft, zodat de belanghebbenden betaald worden als consumenten nummers opnemen van de radiozenders.

De RIAA hoopt nu dat er goede regels opgesteld gaan worden, aangezien er steeds nieuwe systemen opduiken die op verschillende platformen draaien, waardoor er voor de verschillende systemen ook verschillende regels gelden.
De nieuwe technieken rakelen echter wel één van de oudste discussies in de muziekindustrie op, namelijk de discussie over hoe muzieklabels betaald moeten worden, wanneer hun muziek afgespeeld wordt via de radio.

Het Amerikaanse congres heeft tot nog toe de kant gekozen van de radiostations en nu is het zo dat stations mogen draaien wat ze willen en daar slechts een klein bedrag voor hoeven te betalen aan de schrijver en uitgever van het liedje en niet aan de muzieklabels.
Ook hebben consumenten momenteel het recht om met mate nummers van de radio op te nemen.

Deze regel is echter in tegenstelling met de regels die het congres in 1998 opstelde voor radio uitzendingen via het internet en andere digitale uitzendingen. Daardoor bestaat er nu een groot aantal regels, omdat er voor verschillende nieuwe mediabedrijven aparte regels van toepassing waren.

Volgens een woordvoerder van het bedrijf XM zal 2006 dan ook in het teken staan van onderhandelingen tussen de muziekindustrie en bedrijven die uitzenden via digitale zenders. XM zend zelf uit via de satelliet en haalde vorig jaar een apparaat van de markt dat nummers in die uitzendingen kon opslaan. Het bedrijf hoopt dat de gesprekken dit jaar zullen leiden tot een goede oplossing voor alle betrokken partijen.

De stations zijn echter niet blij met de ideëen van de RIAA die graag een soort systeem wil invoeren, waarbij een soort van markeringen meegestuurd worden in het radiosignaal. Deze markeringen zouden vervolgens moeten voorkomen dat nummers met een dergelijk markering uitgewisseld kunnen worden via het internet. Ander muzieklabels pleiten weer voor een systeem waarbij het hele signaal geëncodeerd wordt en daardoor niet meer op te nemen is.

De RIAA probeerde afgelopen week iets van deze zorg weg te nemen door een brief te sturen naar de National Association of Broadcasters, waarin de organisatie aangaf graag eerst te willen overleggen om tot een gezamenlijke oplossing te komen.
Daarmee geeft de RIAA aan dat het de zaak niet direct bij het congres wil neerleggen. Overigens zijn er dit jaar verkiezingen in het congres en een aantal andere belangrijke zaken, waardoor dit onderwerp toch al weinig aandacht zou hebben gekregen.