3min

Tags in dit artikel

,

Digitale muziek heeft een behoorlijke impact gehad op de muziekwereld en heeft dat nog steeds. Platenlabels roepen om het hardst dat ze verliezen lijden door digitale muziek, maar zien langzamerhand in dat ze er zelf ook niet meer onderuit kunnen. Er wordt echter bijna nooit gesproken hoe digitale muziek impact heeft op andere gebieden van de muziekindustrie, zoals bijvoorbeeld op DJ’s.

Digitale muziek heeft voordelen
DJ’s zijn al jaren een begrip in de muziekwereld. Niet alleen op de verschillende radiostations, maar ook in diverse clubs en tijdens gelegenheden. Alhoewel de radiostations in grote mate al over zijn op de digitale databases van muziek hoor je vaak nog dat de die-hard DJ het liefst nog met zijn platen en draaitafel werkt. Niets minder is echter waar, want ook in deze sector heeft de digitale muziek een inhaalslag gemaakt en maakt het er nu een essentieel onderdeel van uit.

"Iedereen gebruikt nu digitale muziek. Als je een MP3 bestand download, kun je het meteen op je laptop zetten het ’s avonds gebruiken tijdens het draaien. Je kunt zelfs tijdens het draaien nog nummers downloaden en je publiek zo voorzien van de laatste nummers," aldus Marlon Williams. Williams is voor velen in Amerika bekend onder de artiestennaam DJ Marley Marl. De hiphop artiest is tevens producer en presenteert wekelijks een radioshow. Zijn internetradio futurflavasonline.com en zijn werk als DJ bij clubs neemt de rest van zijn tijd in.

Andere aanpak dan consumenten
Het is wel duidelijk dat DJ’s op een andere manier omgaan met digitale muziek dan consumenten. Zo maken zij veel meer gebruik van producten die speciaal op hun vak zijn toegesneden.
Zo is er bijvoorbeeld de Serato Scratch Live. Het apparaat, dat sinds 2004 op de markt is, biedt DJ’s de mogelijkheid om MP3 bestanden af te spelen via een draaitafel. De DJ kan dan gewoon met zijn plaat scratchen en andere effecten meegeven, waarna de software het effect doorberekent op het MP3 bestand.

Toch kunnen deze apparaten de echte plaat niet geheel vervangen. DJ’s maken nog heel vaak gebruik van platen, maar in sommige gevallen kan de digitale variant uitkomst bieden. Zo ziet Williams een voordeel als hij ver moet reizen als hij ergens moet draaien: "Wie gaat er 150 dollar betalen om drie kratten met platen te laten vervoeren, als je die platen ook op je laptop kunt zetten," aldus Williams.

Platenmaatschappijen hebben door dat DJ’s hun plaat vaak kunnen maken of kraken en zijn daarom zeer geïnteresseerd in de feedback van DJ’s. Muziekservices als iTunes zijn voor DJ’s nauwelijks een optie, aangezien ze het liefst de nieuwste nummers willend draaien.
Daarom zijn ook de, voor DJ’s bekende, record pools digitaal gegaan. Muzieklabels sturen doorgaans nieuwe releases eerst naar een dergelijke pool, voordat radio’s een versie krijgen. De pool stuurt deze kopieën dan naar haar leden, zodat zij de nieuwste nummers hebben.

Alhoewel een aantal pools niet digitaal zijn gegaan zien veel andere pools grote voordelen. Zo is de distributie goedkoper en is er betere feedback op de nummers. De grootste digitale pool is op dit moment Digiwaxx Media, die een database heeft van 12.000 DJ’s. Al deze DJ’s hebben toegang tot dezelfde muziek en kunnen desgewenst contact opnemen met de platenmaatschappij voor een fysieke kopie.

Talent is niet te vervangen
Veel mensen vragen zich nu af of DJ’s het niet te makkelijk krijgen en zijn bang dat er steeds meer slechte DJ’s ten tonele verschijnen. Williams is daar echter niet bang voor. Volgens hem is de digitale muziek alleen een goede aanvulling op zijn vak en kan alle technologie ter wereld het belangrijkste aspect, namelijk talent, niet vervangen.