2min

Afgelopen dinsdag bevestigde auteursrechtenoranisatie Brein dat mensen aansprakelijk worden gesteld voor de grootschalige verspreiding van illegale muziekbestanden op internet.
Brein is een organisatie die auteursrechten van aangesloten uitgevers verdedigt.
Hoogleraar A. Schmidt meent dat platenmaatschappijen het aan zichzelf te danken hebben dat muziekliefhebbers op internet gaan zoeken naar goedkope (al dan niet illegale) muziek.

"De klant voelt zich bekocht. De computergeruiker betaalt zelf voor de opslagcapaciteit en distibutie en toch ligt in de legale digitale muziekwinkel de prijs van een liedje rond een euro. Tien bestandjes voor tien euro. Dat is bijna net zo veel als je in de winkel betaalt voor een mooie cd mét doosje en boekje. Dit is TÉ duur!"

Volgens Schmidt laat een eerlijke prijs zich niet vertalen in een vaste prijs per bestand. Een abonnement ligt veel meer voor de hand.
Een rekenmodel toont aan dat een beperkte prijs per maand voor een complete verzameling muziekjes de muziekbranche zou voorzien van een mooi inkomen.
De globale omzet van de muziekindustrie ligt op ongeveer 35 miljard dollar per jaar. De 200 miljoen gebruikers van illeglae uitwisselingsprogramma’s veroorzaken rap een schade van 5 tot 10 procent, wat resulteerd in een maximaal bedrag van 3,5 miljard dollar.

10 euro per maand is een goede abonnementsprijs volgens Schmidt. Hij is niet in staat een zinnig woord te zeggen over het effect van claims of vervolging. "Het schrikt de kleine gebruiker misschien wel af. Wellicht zal de consument massaal in opstand komen", zegt Schmidt. Wat hem betreft is het auteursrecht hoe dan ook achterhaald.

Er moet een complete nieuwe relatie komen tussen de artiest en de klant, met een totaal andere verhouding met de platenmaatschappij. "De industrie kan minder rigoreus rechten gaan opeisen. Internet maakt het mogelijk dat de artiest rechten zelf exploiteert en direct zaken doet met de consument."

Inmiddels is Jurist A. Schmidt samen met econoom W. Dolfsma en auteursrechtspecialist W. Keuvelaar grondig bezig met het onderzoeken naar de invloed van recht, economie en internet op de muziekindustrie in de informatiemaatschappij.