Apple stelde gisteren de vierde beta-versie van de iPhone softwaredevelopmentkit (SDK) aan haar ontwikkelaars beschikbaar. De nieuwe bèta bevat onder andere ondersteuning voor OpenGL ES graphics.

In de vierde bèta met buildnummer 5A258f heeft men ondersteuning van OpenGL ES graphics voor de iPhone-simulator toegevoegd. De Simulator is een applicatie waarmee real-time op een pc of Mac de iPhone-omgeving nagebootst kan worden. Hiermee kunnen ontwikkelaars testen of hun applicaties correct werken zonder deze eerst op een echte iPhone uit te moeten testen.

Verder bevat de nieuwe bèta de Xcode IDE, Interface Builder – waarmee de grafische interface van applicaties gemaakt kan worden, Instruments, frameworks en voorbeelden, compilers en de Shark analysis tool waarmee programma’s geanalyseerd kunnen worden. Het totale pakket weegt maar liefst 1,15 gigabyte en is beschikbaar voor ontwikkelaars die aan het iPhone Developer Program deelnemen.

Ook bevat de bèta nieuwe bèta-firmware voor zowel de iPhone als de iPod Touch. Deze wegen beide ongeveer 200 megabyte. Wat verder opvalt is dat applicaties nu verplicht ondertekend moeten worden en indien dat niet gebeurt wordt het door de SDK geforceerd. Voorheen mochten ontwikkelaars dat zelf bepalen. Mogelijk is dit een maatregel van Apple om de veiligheid van gebruikers te waarborgen.

De definitieve release van zowel de SDK als de 2.0-firmware staat gepland voor eind juni, zo maakte Apple gisteren tijdens de presentatie van de kwartaalresultaten bekend.