2min Devices

Youtube wil spellen en muziek gaan verkopen

De zeer populaire online videowebsite Youtube is van plan om te beginnen met het verkopen van muziek en videogames en wil daarnaast ook nog eens te beginnen met nieuwe manieren van adverteren.

Youtube wil spellen en muziek gaan verkopenGoogle is nu bezig om de eerste stap te zetten richting het ontwerpen van een service waarmee zij muziek, films, televisieshows, spellen, boeken, concerttickets en andere media-gerelateerde producten wil verkopen. Bezoekers van YouTube.com krijgen op het moment dat zij een clip bekijken van een liedje tegelijkertijd een link te zien op de pagina waar zij de producten kunnen kopen. Deze links wijzen vervolgens of naar Amazon.com of naar de iTunes store van Apple.

Naast het kopen van muziek maakt Google het ook mogelijk voor de kijker om spellen aan te schaffen via Amazon wanneer zij bijvoorbeeld aan het kijken is naar een trailer van een spel. De inkomsten die Amazon en iTunes vervolgens genereren door deze verkopen zullen de beide partijen opdelen.

Youtube wil spellen en muziek gaan verkopenTot op heden kwamen de inkomsten voor Google van YouTube voornamelijk uit advertenties. Op dit moment is de zoekgigant nog steeds aan het experimenteren met nieuwe methoden om volledig gebruik te kunnen maken van de populariteit van de website.
"Er zullen zeer veel verschillende oplossingen zijn voor een groot scala aan problemen", zo vertelde Shishir Mehrotra, productmanager van YouTube in een interview. "We hebben al een hele hoop opties getest en zullen in de toekomst ook nog veel meer blijven uitproberen. Sommige ideeën werken, anderen niet."

Een manier die toegepast wordt door YouTube is het adverteren binnen de video. Wanneer een video afgespeeld wordt zal er aan de onderkant van het beeld tekst weergegeven worden. Andere manieren die YouTube uitprobeert zijn het opzetten van bepaalde wedstrijden gesponsord door adverteerders en het tonen van videoreclameboodschappen op de hoofdpagina.

Naast dit liet YouTube ook weten dat het tonen van advertenties van tien of twintig seconden voordat de film begint niet altijd de beste keus is, vooral wanneer het gaat om korte filmpjes. Toch gaf men aan dat deze manier van adverteren nog niet afgeschreven is.

Bron:Reuters