De populaire online videodienst YouTube zal naar verluidt voor het einde van dit jaar met een dienst komen waarmee muziek in een abonnementsvorm tegen betaling voor de consument wordt aangeboden.

De muziekdienst lijkt in eerste instantie vergelijkbaar met het bestaande Spotify. Het verschil zal volgens het Amerikaanse muziekblad Billboard echter bestaan uit de toevoeging van videoclips bij de betaalde muziekdienst van YouTube, waar Spotify momenteel enkel audio aanbiedt.

De overeenkomst die de tot nu toe onaangekondigde muziekdienst van YouTube zal hebben met Spotify, is dat er mogelijkerwijs zowel een gratis als betaalde variant van komt. Hierbij zal de betaalde variant vrij zijn van reclame en ook offline-opslag bieden.

Volgens Billboard zou de consument per maand zo’n 10 dollar voor de dienst neer gaan leggen. Tevens zal de muziekdienst van YouTube compatibel zijn met de vele andere diensten en producten die door het team van Google zijn ontwikkeld, waaronder bijvoorbeeld Google Glass.

Met het introduceren van een dienst die gericht is op het aanbieden van muziek in een betaalde abonnementsvorm, zal Google’s YouTube de strijd aangaan met Spotify en Apple’s iTunes Radio.

Over de eventuele lanceerdatum en de regio’s waar de nieuwe dienst zal worden uitgebracht is nog niets bekend.