2min

Tags in dit artikel

, ,

Volgens de ontwikkelaars achter ShopSavvy, Big In, doet Google het Android-imago schade toe door zo snel de nieuwe CupCake op te willen dringen. Dit komt omdat ontwikkelaars te weinig tijd krijgen om hun applicaties voor te bereiden op de nieuwe CupCake-richtlijnen.

Google heeft met de komst van Android 1,5, ook wel CupCake genoemd, ervoor gezorgd dat veel applicaties deels, tot helemaal, herschreven moeten worden. Omdat de ontwikkelaars van deze applicaties dit pas laat te horen kregen, hebben ze nu te weinig tijd om hun applicaties te laten werken op Android 1,5. Dat stelt Big In Japan, de ontwikkelaar achter de populaire ShopShavvy-applicatie.

Volgens Big In is het huidige AppMarket-beleid ook onvoldoende. Google staat namelijk niet toe dat er meerdere versies van een applicatie in de Market staan. Dit zorgt ervoor dat de ontwikkelaars dus gelijk versies moeten uitbrengen die ook backwards compatibel zijn. Dit brengt ook de nodige stress met zich mee, al met al zorgt het voor te weinig tijd. Een ander probleem is het feit dat Market niet specificeert voor welke versies van Android de applicatie geschikt is. Big In Japan ziet hier dan ook graag verandering in.

Veel ontwikkelaars werken niet graag naar een pre-release toe. Zeker omdat de kans dat er iets veranderd aan de API’s veel te groot is. Doordat Google slechts twee dagen voordat de CupCake-versie verspreid werd de release candidate beschikbaar heeft gesteld, hadden ontwikkelaars slechts twee dagen om hun applicatie CupCake-proof te maken. Wat veel te weinig is.

Als voorbeeld geeft Big In hun eigen applicatie. Ze hebben twee dagen geleden als malle het development-proces opnieuw in gang gezet omdat CupCake eraan zat te komen. Ze hebben echter onvoldoende tijd gehad om de applicatie daadwerkelijk werkzaam te maken, waardoor ShopSavvy waarschijnlijk de deadline haalt, maar de applicatie nog bugs zal bevatten. Big In geeft aan dat normaliter twee tot drie weken nodig gehad zouden hebben om alles netjes te laten verlopen.